دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

۶ علت ايجاد نفخ صبحگاهي

 آرزو
 ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
 4 views
 بدون دیدگاه

  • 6 علت ايجاد نفخ صبحگاهي

    خبرگزاري آريا – زماني‌که غذا را سريعا فرو مي‌بريد، تا حدود زيادي اين فرايند را ازدست مي‌دهيد، يعني معده شما مجبور است براي گوارش غذا، بيشترکار کند و به نفخ منجر مي‌شود.
    به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مشرق، نفخ، يکي از متداول‌ترين و البته بارزترين بيماري‌هاي شکمي است.
    پيش از اين‌که خوردن لوبيا پخته را براي هميشه ترک کنيد بهتراست بدانيد نفخ که چيزي جز هوا و گاز اضافي به دام افتاده در دستگاه گوارش نيست، بيشتر به نحوه خوردن مربوط مي‌شود تا خودِ آن چيزي که مي‌خوريد.
    عاشق آدامس جويدن هستيد
    يک خبر بد براي معتادان به اوربيت، اگر در شکم‌تان احساس نفخ مي‌کنيد، احتمالا زمان آن است که مصرف اين تکه‌هاي نعنايي را محدود کنيد. خيلي از افراد آدامس مي‌جوند تا بين وعده‌هاي غذايي چيزي نخورند، اما وقتي شما آدامس مي‌جويد، ناخودآگاه کمي هوا مي‌بلعيد.
    اين هواي اضافي مي‌تواند باعث شود در روده‌هاي‌تان احساس تورم و بادکنکي داشته باشيد. حتي آدامس‌هاي بدون قند هم عموما حاوي سوربيتول هستند، خود سوربيتول مي‌تواند موجب بسياري از بيماري‌هاي شکمي شود که نفخ يکي از آنهاست.
    غذاي‌تان را تندتند مي‌بلعيد
    و در اينجا دليلي ديگر براي انديشمندانه خوردن! گوارش از دهان شروع مي‌شود، نه از معده. با هر جويدن، نه تنها هر لقمه را به تکه‌هاي کوچکتر و له شده‌تري تبديل مي‌کنيد که هضم‌شان راحت‌تر است بلکه اين غذا با بزاق و آنزيم‌هاي خاصي هم ترکيب مي‌شود که روي هضم غذا تاثير مي‌گذارد.
    زماني‌که غذا را سريعا فرومي‌بريد، تا حدود زيادي اين فرايند را ازدست مي‌دهيد، يعني معده شما مجبور است براي گوارش غذا، بيشترکار کند و به نفخ منجر مي‌شود. ضمنا وقتي تندتند مي‌خوريد، هوا را هم مي‌بلعيد. آرام بخوريد و به‌خوبي بجويد.
    عاشق نوشيدن با ني هستيد
    ممکن است يک ني رنگارنگ، اسموتي صبح‌تان را براي اينستاگرام زيباتر کند، اما به نفع بدن‌تان نيست. با هرجرعه از ني، هوا پيش از خود نوشيدني بالا مي آيد. حتي بطري‌هاي آب چندبارمصرفي که ني‌دار هستند هم مشکلاتي ايجاد مي‌کنند. اين‌بار حين تمرينات ورزشي‌تان، آب را مستقيما از لبه بطري بنوشيد تا معده‌تان را به دردسر نياندازيد.
    به شدت خروپف مي‌کنيد
    آيا صبح به محض بيدارشدن از خواب احساس نفخ مي‌کنيد؟ احتمالا درخواب خروپف مي‌کنيد يا با دهان نفس مي‌کشيد. بيشتر افرادي که ايست تنفس در خواب دارند هم با نفخ صبحگاهي درگيرند.
    فردا صبح به شکم‌تان نگاه کنيد، اگر بزرگ‌تر از پيش از خواب‌تان بود، به يک متخصص خواب مراجعه کنيد تا راهکاري به شما پيشنهاد نمايد که براي هميشه خروپف را کنار بگذاريد.
    زياد فيبر مصرف مي‌کنيد
    بله، فيبر مي‌تواند به شما احساس سيري داده و به کاهش وزن‌تان کمک کند، ضمنا براي سلامت قلب‌تان هم خوب است. اما پيش از اين که غلات غني شده، پودينگ تخم شربتي و کلم بروکسل بخوريد، کمي مکث کنيد. مصرف يکباره فيبر مورد نظر، مي‌تواند موجب نفخ زياد شود. درعوض سعي کنيد آن را به مرور مصرف نماييد، مثلا در طول هفته.
    اين‌کار به معده و روده شما فرصت بيشتري مي‌دهد تا آنريم‌هاي لازم براي گذر فيبر درطول سيستم گوارش‌تان را تنظيم و توليد کند. همچنين بهتر است فيبر را از غذاهاي سالم و فراوري نشده مانند سبزيجات، ميوه‌جات و غلات سبوس دار دريافت کنيد. بسياري از غذاهاي بسته‌بندي شده با اينولين غني مي‌شوند؛ اينولين نوعي فيبر است که مخصوصا براي معده سنگين مي‌باشد.
    هفت روز هفته استرس داريد
    استرس چه ضررها که ندارد؟ غير از اين‌که هورمون‌ها مي‌توانند سيستم گوارش‌تان را مختل کنند و موجب نفخ شوند، استرس همچنين مي‌تواند باعث شود پشت ميزکارتان، باعجله غذا بخورند، سرسري حمام کنند و درحين حملات اضطرابي، هوا را ببلعند.
    سعي کنيد با استفاده از رفتار درماني شناختي يا ريلکسيشن، عوامل استرس‌زا را کنترل کنيد. هردو روش موجب پيشگيري و درمان نفخ مي‌شوند. به مرور زمان، اين تغييرات کوچک به بدن شما کمک خواهند کرد تا از نفخ رها شود.

برچسب ها

ارسال دیدگاه