دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

چگونه بر ترس‌هاي خود غلبه کنيم؟

 آرزو
 ۱۶ آذر ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • چگونه بر ترس‌هاي خود غلبه کنيم؟

    خبرگزاري آريا –
    غلبه بر ترس
    افکار خودآگاه همان چيزي است که ترس هاي انساني را از ترس هاي حيواني متمايز مي‌سازد
    گرچه ترس در همه موجودات فاکتوري حياتي براي بقاست اما در انسان در صورت شناخت تفاوت بين ترس‌هاي سالم و ترس‌هاي بيمارگونه و نيز آشنايي با روش‌هاي متفاوت درمانِ آن، فرد ديگر از هر چيزي نمي‌ترسد.
    يک روانپزشک و متخصص ترس تفاوت علمي بين ترس هاي منطقي و غيرمنطقي و بهترين روش هاي درمان ترس هاي پيش‌روي افراد را توضيح مي‌دهد.
    همه انسان‌ها و حتي حيوانات نيز در موقعيت‌هاي ترسناک از جمله تماشاي يک فيلم ترسناک، قرار گرفتن در تاريکي يا جنگلي مه آلود، علائم ترس مشابهي مانند افزايش ضربان قلب، افزايش دقت شنوايي، تعريق کل بدن و احساس منقبض شدن در پاها را از خود بروز مي‌دهند.
    به گفته دکتر “کاترين براونلو” اين بدان دليل است که همه اين تغييرات و بسياري ديگر از چنين تغييراتي بخشي از توالي آمادگي فيزيکي بدن براي رفتن به “حالت جنگ يا گريز” است. پاسخ جنگ يا گريز مکانيسمي است که در تمامي گونه ها وجود دارد تا در شرايط حياتي، مغز زماني که از چيزي مي ترسد، بلافاصله واکنش نشان دهد.
    چه در انسان ها و چه در حيوانات در مواجهه با چيزي که مي‌تواند تهديد تلقي شود، يک سيستم عصبي باعث توقف آنها و توجه و تمرکز ناگهاني آن ها مي شود.
    آن چه که در واکنش ترس به شدت حس مي شود، ويژگي تکاملي است که براي بقا حياتي است و بدن ما را براي دفاع از خود در برابر حمله و فرار از موقعيتي آسيب‌زا آماده به کار مي کند.
    طبق گفته هاي دکتر براونلو، اين واقعيت که اين واکنش خارج از کنترل ما است، حفاظت کننده است. اين ويژگي از افراد محافظت مي‌کند و توجه آنها را به خطرها جلب مي‌نمايد. اين امر در واقع بخش خودکار افکار خودآگاه افراد است. افکار خودآگاه همان چيزي است که ترس هاي انساني را از ترس هاي حيواني متمايز مي‌سازد.
    ترکيب افکار خودآگاه و ترس اوليه براي افراد مفيد است. چرا که همه به هوشيار شدن نسبت به خودروهاي در حال نزديک شدن يا ترس از آينده براي آماده شدن نسبت به آن نياز دارند.
    اما برخي اوقات خودآگاهي باعث بلااستفاده شدن ترس مي‌شود. گاهي اوقات ترس افراد بي اساس است. به طور مثال مي‌توان به ترس از اتاقي تاريک يا احساس ناراحتي و ترس در موقعيت هاي اجتماعي مختلف اشاره کرد.
    دکتر براونلو در اين ارتباط مي گويد: بين ترس سالم و ترس بيمارگونه با عملکردهاي متفاوت بايد خط کشي شود. در صورتي که فرد از موقعيت‌هاي محيطي مانند ارتفاع يا تونل ها بترسد و اين ترس مانع انجام برخي کارها در او شود، ترس مشکل آفرين است.
    ترس و اضطراب در انسان به او کمک مي کند تا براي آينده آماده شود و با بصيرت عمل کند. اما تغييراتي در مغز مي‌تواند اين احساسات را به موقعيت فرار تبديل کند.
    جالب است بدانيد مدارهايي در مغز وجود دارد که باعث مي شود مغز، ترس و اضطراب را به عنوان بخش طبيعي از وجود خود تجربه کند. اما مغز از لوب پيشاني براي تعديل اين تجربيات و کاهش حجم سيگنال اضطراب استفاده مي‌کند که اين امري طبيعي و سالم است.
    اما براي افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، فوبياها يا تروماهاي قبلي، گاهي اوقات کنترل حجم سيگنال ها از دست مي‌رود. در اين وضعيت فعل و انفعالات بين لوب پيشاني و مدارهاي اضطراب پايه مختل مي‌شود و به همين دليل لوب پيشاني کمتر قادر به توقف اين مدارها مي‌شود.
    اين مدارها درست مانند يک چرخ بدون هيچ ترمزي حرکت مي‌کنند. در برخي افراد اين ترمزها خيلي زود از پا درآمده و در برخي ديگر حرکت اين مدارها حساسيت کمتري دارند.
    دکتر براونلو اين گونه توضيح مي‌دهد که آستانه هاي ترس در افراد بسيار متفاوت است. برخي به سختي مي ترسند و برخي نسبت به ترس و اضطراب بسيار حساسند.
    مقابله با ترس
    گاهي اوقات ترس افراد بي اساس است
    بخشي از اين موضوع به بلوغ افراد بر مي‌گردد. زيرا مغز افراد با گذشت زمان ياد مي‌گيرد که بين تهديدهاي واقعي و اختلالات جديد در محيط تفاوت قائل شود. با اندوختن تجربه هاي بيشتر، مغز زمينه و پيشينه بيشتري براي پايه گذاشتن اين تمايزها خواهد داشت.
    بخش بالغ مغز تشخيص مي دهد که فرد در حال تماشاي يک فيلم است و بنابراين آمادگي بيشتري براي تعديل و خنثي کردن احساس ترس دارد. به همين علت به جاي احساس وحشت، احساس هيجان و نوعي نشاط دارد.
    اما هميشه هم تشخيص ميزان واقعي بودن اين تهديد بسيار واضح نيست.
    دکتر براونلو مي‌گويد: زماني که از خانه‌اي خالي از سکنه چيزي بيرون مي‌پرد يا يک خودرو به سرعت در خيابان مي‌راند همان مکانيسم هاي مغز فعال مي‌شود. مغز فرد هميشه نمي‌تواند تفاوت ميان ترس واقعي و هيجان سرگرمي را درک کند.
    در موقعيت هاي مبهم، مغز برخي افراد به حساسيت کمتري نسبت به ترس مي رسد. به گفته روانشناسان اين بخشي از خلق و خوي افراد است. برخي افراد از لحاظ خلق و خو به گونه اي هستند که جوياي هيجان‌اند. آنها به اندازه اي که مغزشان دنبال هيجان است، نسبت به تجربه ترس حساسيت ندارند. اين امر در آنها انگيزه بيشتري براي تجربه لحظات هيجان انگيز، ضربان قلب بالا و سفت شدن عضلات ايجاد مي‌کند. اين بُعد از خلق و خو همان چيزي است که باعث علاقه برخي به چتربازي و پرش بانجي مي‌شود.
    غلبه بر ترس با شيوه درماني “حساسيت زدايي منظم”
    از طرفي هم خلق و خو همانند تروما مي‌تواند افراد را نسبت به ترس حساس‌تر کند اما در برخي موارد نيز براي آن درمان وجود دارد. اگر ترس براي فرد ناتوان کننده است يا چيزي است که فرد مي‌خواهد واقعاً بر آن غلبه کند، بهترين راهکار شيوه درماني “حساسيت زدايي منظم” است.
    به گفته دکتر براونلو، کليد اين نوع درمان، تدريجي بودن آن است و نبايد در همان ابتدا فرد در معرض سطح بالايي از عامل ترسناک قرار بگيرد.
    براي درمان يک تروما يا فوبيا حساسيت زدايي منظم بسيار مفيد است و اين درمان به فرد اجازه مي‌دهد تا رابطه خود را با تجربه اي از ترس خود در گذشته دوباره تعريف و بازديد کنند. آن چه که فرد در اين نوع از درمان انجام مي دهد در واقع تقويت شبکه هايي است که به فرد اعلام مي‌کند در امان است و مشکلي وجود ندارد.
    به طور مثال يک درمان حساسيت زدايي منظم با روندي آهسته ممکن است به فردي که عنکبوت هراسي دارد کمک کند به ترس خود از عنکبوت‌ها غلبه کند.
    فرد دچار عنکبوت هراسي درمان خود را ابتدا با پنج دقيقه نگاه کردن به يک عنکبوت آغاز مي کند و سپس استراحت مي‌کند. فرد مي‌تواند جلسات درماني خود را با تکرار پنج دقيقه نگاه کردن به يک عنکبوت پلاستيکي ادامه دهد. زماني که احساس راحتي کرد سعي به لمس کردن آن کند و در صورت لزوم در اين کار وقفه بيندازد.
    اين مهم است که فرد احساس کند مي‌تواند اين اتفاق را کنترل کرده و در هر زماني که خواست آن را متوقف کند. اين همان چيزي است که يک تجربه آزار روحي را به تجربه‌اي درماني تبديل مي‌کند و در نهايت فرد در صورتي که بخواهد مي‌تواند به سراغ يک عنکبوت واقعي برود.
    به گزارش روزنامه ديلي ميل، آستانه اين درمان براي برخي که نورون هاي عصبي ترس در آنها برانگيخته تر است، بالاتر بوده اما آنها هم مي‌توانند با جلسات بيشتر از اين درمان بهره‌مند شوند.
    منبع: salamatnews.com

برچسب ها

ارسال دیدگاه