دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

چند روش براي برنامه‌ريزي اصولي در زندگي

 آرزو
 ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • چند روش براي برنامه‌ريزي اصولي در زندگي

    خبرگزاري آريا –
    بهترين برنامه ريزي
    اگر مي‌خواهيد بر زندگي‌تان مسلط شويد، اولين کار داشتن برنامه ريزي اصولي است
    اگر مي‌خواهيد بر زندگي‌تان مسلط شويد، اولين کار آن است که برنامه ريزي اصولي داشته باشيد. تمام افراد موفقي که مي‌شناسيد، با برنامه‌ريزي به اينجا رسيده‌اند. مطالب زير را بخوانيد تا با چند روش برنامه‌ ريزي براي زندگي بهتر آشنا شويد. به‌دست‌گرفتن کنترل زندگي‌تان، قدم بزرگي است. ياد بگيريد چگونه زندگي‌تان را طوري برنامه‌ ريزي کنيد که بتوانيد اهداف و نيازهايتان را برآورده سازيد.
    برنامه ريزي اصولي در زندگي
    آهسته و بادقت جلو برويد
    برنامه شما ممکن است در مسيري صاف و مستقيم پيش نرود. خيلي به‌ندرت پيش مي‌آيد که مسائل، دقيقا مطابق برنامه‌ريزي يا انتظارات فرد اتفاق بيفتند. زندگي، پر از پيچيدگي، پيچ‌و‌خم و فرصت‌هاي جديد است. زندگي همچنين پر است از شکست، اما اين بدان معنا نيست که بايد تسليم شويد. بهتر است با گام‌هاي کوچک جلو برويد و همان‌طورکه به هدفتان نزديک‌تر مي‌شويد، از آن اقدامات و تجربيات درس بگيريد.
    ممکن است در زندگي‌تان به بن‌بست برسيد. شايد مجبور شويد به شغلتان پايان دهيد، شغلي که فکر مي‌کرديد شما را در موقعيت بهتري قرار خواهد داد، اما اين‌طور نبود. فقط به ياد داشته باشيد هيچ جدول ‌زماني‌اي وجود ندارد. به پيشرفت‌هاي کوچک به‌سمت اهدافتان ادامه دهيد و از هر بن‌بست و رشد جديد در زندگي‌تان درس بگيريد.
    براي زندگي‌تان برنامه‌ بنويسيد
    برنامه زندگي، طرحي کتبي و رسمي است که مي‌توانيد براي برنامه‌ ريزيِ بخش‌هاي مختلفِ زندگي‌تان ازجمله شغل، محل زندگي، افراد دوروبرتان و چگونگي گذراندن وقت، از آن استفاده کنيد. نوشتن برنامه زندگي، مي‌تواند در رسيدن به اهداف خاص يا شناسايي بخش‌هايي از زندگي‌تان که دوست داريد تغيير کنند، به شما کمک کند. برنامه زندگي به شما کمک مي‌کند زندگي‌تان را به‌شيوه ديگري ببينيد.
    ديدن جنبه‌هاي مختلف آن روي کاغذ ممکن است به شما کمک کند ايده‌هاي‌تان را اولويت‌بندي کند و ازنو سامان بدهد. همچنين آوردن برنامه زندگي روي کاغذ به شما کمک مي‌کند اهداف و خواسته‌هاي مشابهتان را ببينيد.
    پشتيبان داشته باشيد
    در هنگام تلاش براي ايجاد هرگونه تغيير در زندگي، بسيار مهم است که از سيستم پشتيباني برخوردار باشيد يا افرادي در دسترستان باشند که در صورت نياز بتوانيد از آنها کمک بگيريد. بخش مهمي از برنامه ريزي براي تغيير، آن است که بدانيد هنگام بروز شرايط دشوار، براي جلب کمک و حمايت دقيقا سراغ چه کسي بايد برويد. درمورد برنامه زندگي و آنچه مي‌خواهيد تغيير دهيد، با افراد بسيار نزديک‌تان صحبت کنيد.
    فهرستي از افرادي تهيه کنيد که مي‌دانيد در صورت گرفتارشدن، مي‌توانيد به آنها تکيه کنيد. درمورد تغييرات آتي در زندگي‌تان، هرقدر ممکن است، اطلاعات جمع کنيد. به داستان‌هاي موفقيت ساير افراد گوش کنيد. از ديگران بپرسيد چه روش‌هايي را در برنامه ريزي زندگي و ايجاد تغييرات به‌کار گرفته‌اند و چه موانعي را پيش‌بيني کرده‌اند.
    منابع و گام‌هاي برنامه را مشخص کنيد
    براي برخي تغييرات و برنامه‌هاي زندگي، به منابعي براي شروع هر مرحله نياز خواهيد داشت. ممکن است لازم باشد چند کتاب بخريد، بودجه‌اي تعيين کنيد، مهارت‌هاي جديدي ياد بگيريد يا از کمک ديگران استفاده کنيد. همچنين ممکن است لازم باشد مشخص کنيد که چگونه بر موانع خاص غلبه مي‌کنيد. بعد از شناسايي آنچه براي شروع نياز داريد، برنامه موردنظرتان را آغاز کنيد و مرحله‌به‌مرحله پيش ببريد.
    به‌عنوان‌مثال، اگر برنامه زندگي شما شامل سالم‌ترشدن است، ممکن است اولين گام، آشنايي با روش‌هاي آشپزي و غذاهاي سالم‌تر باشد و سپس تصميم گيري براي خوردن يک وعده سبزيجات در روز. بايد به‌آهستگي به‌سمت هدف‌تان حرکت کنيد تا از پا نيفتيد و فرسوده نشويد. مثال ديگر، داشتن برنامه‌اي است که شما را به رژيم‌ غذايي سالم‌ هدايت مي‌کند. براي انجام اين کار، بايد منابع موردنيازتان را شناسايي کنيد، مانند کتاب‌هاي تغذيه، تخصيص بودجه براي انواع مختلف مواد‌غذايي و کمک‌خواستن از خانواده‌تان، چون تغيير در مواد غذايي روي آنها نيز اثر خواهد گذاشت.
    برنامه‌ريزي و مديريت
    تمام افراد موفقي که مي‌شناسيد، با برنامه‌ريزي به اينجا رسيده‌اند
    اوضاع را مديريت کنيد
    برنامه‌ ريزي براي زندگي‌ راه خوبي براي شفاف‌سازي درمورد خواسته‌هاي شما و چگونگي رسيدن به آنهاست، اما اغلب اوقات، زندگي پيش‌بيني‌ناپذير است و طبق برنامه پيش نمي‌رود. بايد روي مهارت‌هاي سازگاري‌تان کار کنيد تا بتوانيد با ناراحتي مقابله کنيد و به‌سمت اهداف‌تان گام برداريد. مي‌توانيد «مقابله متمرکز بر مشکل» را امتحان کنيد؛ اين نوع مقابله شامل توانايي نگرش بي‌طرفانه به موقعيت‌هاي گوناگون است.
    از اين راه درمي‌يابيد کدام قسمت‌ها به‌خوبي کار نمي‌کنند و سپس مي‌توانيد برنامه‌اي براي رفع آن مشکلات طراحي کنيد. اين فرايند شامل آگاهي از گزينه‌ها، جمع‌آوري اطلاعات، کنترل وضعيت و سپس اجراي برنامه است. به‌عنوان‌مثال، اگر هنگام اجراي برنامه‌‌‌اي براي تبديل‌شدن به فردي سالم‌تر، مشخص شود ديابت داريد، تصميم مي‌گيريد از مقابله متمرکز بر مشکل، براي سازگاري با موقعيت جديد استفاده کنيد.
    به‌اين‌ترتيب درمورد ديابت، تغذيه و ابزارهاي تست قند خون، اطلاعات لازم را کسب مي‌کنيد تا به شما کمک کنند به برنامه زندگي‌تان برگرديد. نوع ديگري از مقابله، «مقابله متمرکز بر هيجان» است. اين روش در جايي استفاده مي‌شود که با اثرات عاطفي يک اتفاق برنامه‌ ريزي‌ نشده در زندگي مواجه مي‌شويد.
    به‌عنوان‌مثال، تشخيص ديابت قطعا باعث واکنشي احساسي مي‌شود. برخورد با اين احساسات ممکن است شامل اين موارد باشد: صحبت‌کردن با يکي از دوستان يا اعضاي خانواده، کاهش استرس به‌وسيله محدودکردن مسئوليت‌هاي‌تان، و نوشتن درمورد احساساتتان براي درک بهتر آنها.
    اهميت تعيين اهداف را بدانيد
    تعيين اهداف، مهارت مهمي است که بسياري از افراد موفق براي کمک به افزايش انگيزه‌شان، آن را به‌کار مي‌گيرند. تعيين هدف، شما را قادر مي‌سازد بهتر بر جزئياتِ تکميل يک کار تمرکز کنيد و در‌عين‌حال به شما کمک مي‌کند تمام ابزارهاي موردنياز براي به‌انجام‌رساندن هدف‌تان را به‌کار بگيريد. يکي از بهترين قسمت‌هاي تعيين و تکميل موفق هدف، احساس افزايش اعتماد به‌ نفس و خود‌کارآمدي در هنگام دستيابي به هدف‌ است.
    اهداف خود را واقعي کنيد
    چند راه وجود دارد که مي‌توانيد اهداف‌تان را واقعي و دست‌يافتني کنيد. در وهله اول، هدف‌تان را بنويسيد. اين، هدف را واقعي‌تر از زماني مي‌کند که فقط در سر شماست. حتما آن را مشخص کنيد. اهداف‌تان را با زبان مثبت بيان کنيد. اگر مي‌خواهيد وزن کم کنيد، به‌جاي گفتن «از هله‌هوله‌خوردن و چاق‌بودن دست بردار»، چيزي مانند اين بگوييد: « سالم‌تر غذا بخور و ۵ کيلو وزن کم کن.»اهداف‌تان را برحسب سطح اولويت‌شان مرتب کنيد. اگر چندين هدف داريد، هيچ راهي وجود ندارد که بتوانيد همه‌چيز را با هم انجام دهيد.
    تصميم بگيريد چه چيزي درحال‌حاضر، دست‌يافتني است، چه چيزي را مي‌شود کمي به‌تاخير انداخت و چه چيزي ممکن است بيشتر از اينها طول بکشد.بايد اهداف را به‌اندازه‌اي کوچک نگه داريد که بتوانيد به‌جاي چند سال بعد، در دوره زماني معقولي به آنها دست پيدا کنيد. اگر اهداف بزرگي داريد، آنها را به اهداف کوچک‌تر تقسيم کنيد تا با دستيابي به آنها در بازه‌هاي زماني مشخص، احساس موفقيت کنيد.
    منبع: روزنامه آرمان امروز

برچسب ها

ارسال دیدگاه