دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

پاسخ به تمام سئوالات ورزشي قلبي

 آرزو
 ۸ آذر ۱۳۹۷
 5 views
 بدون دیدگاه

  • پاسخ به تمام سئوالات ورزشي قلبي

    خبرگزاري آريا –
    ورزش, ورزش درماني, مشکلات قلبي
    آيا از مشکلات قلبي مانند فشار خون و کلسترول بالا يا ضربان غيرمعمول قلب و ديگر بيماري هاي قلبي رنج مي بريد و در عين حال مي خواهيد سلامت قلب خود را افزايش دهيد؟
    به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ چه بيماري قلبي داشته باشيد و چه قلب تان از سلامت کامل برخوردار باشد فرقي نمي کند، بدن تمام افراد به ورزش احتياج دارد. در عين حال که ورزش راهي مفيد براي درمان و جلوگيري از بيماري هاي قلبي به شمار مي آيد فوايد ديگري هم دارد. جدا از فوايد قلبي، زماني که ورزش را به زندگي روزمره خود اضافه مي کنيد هم از لحاظ جسمي و هم از لحاظ روحي احساس بهتري پيدا خواهيد کرد. ورزش باعث کاهش استرس، افزايش سلامت قلب و احساس خوشحالي مي شود. پس از همين امروز بهانه تراشي را کنار بگذاريد و شروع به ورزش کنيد. براي شروع ورزش و کمک به سلامت قلب خود به اين چند نکته توجه کنيد.
    ● چه نوع ورزشي مناسب حال شماست؟
    پزشکان به بيماران قلبي توصيه مي کنند ورزش هاي هوازي و قدرتي را در برنامه هفتگي خود بگنجانند. براي اين کار لازم است که در هر هفته حداقل ۱۵۰ دقيقه را به ورزش هوازي ملايم مانند سريع راه رفتن اختصاص دهيد يا براي حداقل ۷۵ دقيقه به ورزش هاي هوازي شديد مانند دويدن بپردازيد. علاوه براين براي تقويت ماهيچه هاي خود بهتر است که ۲روز در هفته يا بيشتر از وزنه هاي مختلف يا ورزش هاي استقامتي استفاده کنيد. هرچقدر حجم ماهيچه ها بيشتر باشد بدن کالري بيشتري مي سوزاند. علاوه براين تقويت ماهيچه ها به کنترل سطح قند خون کمک مي کند. بنابراين اين نوع ورزش ها براي افراد مبتلا به ديابت بسيار مفيد هستند. اگر۱۵۰ دقيقه ورزش هوازي يا ۷۵ دقيقه ورزش قدرتي شما را وحشت زده مي کند به اين ۵ پيشنهاد توجه کنيد:
    ● ۱۵۰ دقيقه زياد است؟
    زمان را تقسيم کنيد
    ۱۵۰ دقيقه ورزش هوازي در هفته را مي توانيد به ۵ روز در هفته و هربار ۳۰ دقيقه تقسيم کنيد. هر ۳۰ دقيقه را نيز مي توانيد به ۳ دور ۱۰ دقيقه اي در روز تقسيم کنيد البته اين موضوع بستگي به وضعيت شما و شدت ورزش ها دارد. ورزش هاي سبک را بهتر است پشت سر هم انجام دهيد و ميان ورزش هاي سنگين وقفه ايجاد کنيد تا به بدنتان فشاري وارد نشود.
    ● وسايل ورزشي گران هستند؟
    راه رفتن را امتحان کنيد
    قدم زدن يکي از بهترين انتخاب هاست. براي انجام دادن آن جز يک جفت کفش ورزشي به هيچ وسيله ديگري احتياج نداريد و مي توانيد در هر جايي آن را انجام دهيد. بهتر است که ابتدا با سرعت کم شروع کرده و به تدريج به سرعت راه رفتن تان بيفزاييد. راه رفتن نوعي ورزش هوازي است که ضربان قلب و گردش خون را افزايش مي دهد و قلب را تقويت مي کند. در نتيجه اکسيژن و مواد مغذي بيشتري به ارگان هاي بدن مي رسد. علاوه براين توانايي شش ها براي دريافت اکسيژن را افزايش داده و فشار خون و چربي هاي بدن را کاهش مي دهد.
    ● حوصله ورزش نداريد؟
    هنگام ورزش کردن فيلم ببينيد
    اگر حس و حال ورزش نداريد مي توانيد براي سريع تر گذراندن آن به طور همزمان کارهاي مورد علاقه تان را انجام دهيد. براي مثال زماني که درحال استفاده از تردميل هستيد مي توانيد درگوشي تلفن يا تبلت تان يک فيلم نگاه کنيد يا هنگامي که مشغول راه رفتن هستيد مي توانيد به دوست يا يکي از افراد فاميل تلفن کنيد. همچنين وقتي درحال پا زدن روي دوچرخه ثابت هستيد مي توانيد کتاب بخوانيد. به اين صورت گذر زمان را حس نخواهيد کرد و تا چشم به هم بگذاريد به اندازه کافي ورزش کرده ايد.
    ● وقت ورزش کردن نداريد؟
    پياده سرکار برويد
    براي انجام دادن فعاليت بدني و ورزش هميشه نياز به زمان خاص، لباس و وسايل ورزشي وجود ندارد. حتي کوچک ترين فعاليت و حرکت بدني هم از اهميت برخوردار است. در محل کارتان هر يک ساعت يک بار از صندلي خود بلند شويد و به خود کش و قوسي بدهيد. بعد به طرف آب سردکن برويد و آب بنوشيد. در ساعت ناهار هم براي مدت کوتاهي سريع راه برويد. سعي کنيد به جاي استفاده از اتومبيل از دوچرخه استفاده کنيد يا پياده به محل کار برويد.
    ● هيجان نداريد؟
    ورزش هاي جديد را امتحان کنيد
    دکتر گوردن توماسلي، مدير گروه قلب دانشگاه جان هاپکينز مي گويد: «اگر ورزش کردن برايتان حالت انجام وظيفه پيدا کند به احتمال زياد ديگر آن را انجام نخواهيد داد. ورزش ها و فعاليت هاي بدني مختلفي را امتحان کنيد تا بالاخره فعاليت مورد علاقه خود را پيدا کنيد.» شايد ورزش کردن در باشگاه ورزشي يا کلاس ايروبيک پس از مدتي برايتان کسل کننده و باعث شود که انگيزه خود را از دست بدهيد. حتي ترس را کنار بگذاريد و ورزش هاي مهيج مانند اسکي و اسکيت يا ورزش هاي آرامش بخش مانند شنا و يوگا را امتحان کنيد.
    ● زنگ خطر کي به صدا در مي آيد؟
    از پزشک خود سؤال کنيد که ضربان قلب تان در هنگام ورزش کردن چقدر بايد باشد. سپس زماني که فعاليت بدني داريد ضربان قلب تان را اندازه بگيريد. اگر خيلي کند باشد به اين معني است که از ورزش تان سود چنداني نبرده ايد. اگر بيش از حد سريع باشد يعني شما درمعرض خطر عوارض قلبي قرار داريد. پزشکان بيشتر اوقات به افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي اجازه مي دهند هر زمان که مي خواهند شروع به ورزش کنند اما افرادي که دچار ضربان قلب نامنظم يا گرفتگي رگ هاي قلبي هستند ابتدا بايد با استفاده از دارو وضعيت خود را بهبود بخشند. مراکز توانبخشي هم مي توانند بسيار کمک کننده باشند. يک متخصص مي تواند برنامه ورزشي مناسبي را براي فرد فراهم کند و در هنگام ورزش مراقب باشد تا خطري او را تهديد نکند. اگر با ورزش کردن احساس درد، تنگي نفس و خستگي شديد مي کنيد همان لحظه ورزش را متوقف کنيد و قبل از شروع دوباره با پزشک خود مشورت کنيد. ممکن است براي بررسي وضعيت و جلوگيري از مشکلات جديد لازم باشد چند تست انجام دهيد.
    ● ممکن است وسط ورزش سکته کنيد؟
    متخصصان معتقدند ورزش کردن در بيشتر مواقع براي افراد مبتلا به بيماري هاي قلبي مانند ضربان غيرمعمول قلب يا نجات يافتگان از سکته قلبي مفيد است. با اين حال ممکن است که باز هم قبل از ورزش احساس نگراني پيدا کنيد. حتما تاکنون درمورد داستان هاي نگران کننده افرادي که در هنگام دويدن يا تنيس بازي کردن دچار سکته قلبي شده اند، شنيده ايد. تکليف چيست؟ دکتر استز مي گويد: رسانه ها هميشه اين داستان ها را انعکاس مي دهند. اين رويدادها خيلي غم انگيز است اما در حقيقت تعداد افرادي که در خانه خود سکته مي کنند با تعداد افرادي که در هنگام ورزش سکته مي کنند قابل مقايسه نيست و سکته در زمان ورزش خيلي کمتر است.
    دکتر توماسلي معتقد است داشتن مشکل قلبي باعث نمي شود که اجازه ورزش کردن نداشته باشيد. بلکه فقط لازم است قبل از شروع به ورزش توسط پزشک معاينه شويد. ممکن است متخصص قلب لازم بداند که قبل از ورزش چند تست روي شما انجام دهد و يا نکاتي را به شما گوشزد کند. همچنين لازم است که ابتدا با سرعت کمتر و ورزش هاي سبک تر شروع به کار کنيد. اگر اضافه وزن شديد داشته باشيد و ناگهان شروع به انجام ورزش هاي سنگين کنيد تنظيم هورمون هايتان به هم خواهد ريخت. اگر مبتلا به ضربان قلب غيرمعمول هستيد، شروع ناگهاني ورزش هاي شديد يا ورزش کردن براي مدت طولاني مي تواند باعث ايجاد عوارض شود. به جاي اين کار بهتر است ۵ تا ۱۰ دقيقه ورزش در روز را شروع کرده و به تدريج به زمان آن بيفزاييد.
    منبع:yjc.ir

برچسب ها

ارسال دیدگاه