دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

مراقبت‌ از «پا» در پياده‌ روي اربعين

 آرزو
 ۵ آبان ۱۳۹۷
 4 views
 بدون دیدگاه

  • مراقبت‌ از «پا» در پياده‌ روي اربعين

    خبرگزاري آريا – بسياري از افراد در ايران و جهان اسلام در مراسم پياده‌ روي اربعين شرکت مي‌کنند. اين سفر زيارتي با ساير سفرها تفاوت‌هاي اساسي دارد و عمده‌ترين آن پياده‌ روي طولاني مدت است؛ به طوري که بسياري از افراد از نجف تا کربلا با پاي پياده مسافتي حدود ۹۰ کيلومتري را طي مي‌کنند.
    به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، بديهي است که کليه زائران بايد مراقب جسم خود باشند بخصوص پا و زانوها و در صورت عدم رعايت نکات خود مراقبتي اندام تحتاني مي‌تواند باعث ايجاد مشکلات و محدوديت‌­هايي براي فرد شود. بنابراين رعايت نکات مربوط به سلامت ساختاري و مراقبت از پاو اندام تحتاني بسيار حائز اهميت است.
    دکتر فرهاد مرادي – پزشک عمومي در خصوص موارد بهداشت عمومي پا گفت: شستشوي روزانه مچ پا و بين انگشتان پا لازم است؛ زيرا محيط کفش مرطوب و بسته است. بنابر اين پا و انگشتان پا را مستعد براي عفونت‌هاي قارچي مي‌کند. بر همين اساس بايد از کفشي استفاده کنيد که تهويه مناسب داشته باشد و عرق نکنيد و هر روز پا و بين انگشتان پا را بشوييد.
    وي توصيه مي‌کند: کفشي که انتخاب مي‌کنيد بايد مناسب باشد. از پوشيدن کفش‌هاي تنگ، پاشنه بلند و يا کاملا صاف خودداري کنيد. کفش بايد در عين حال که سبک است، داراي استحکام نيز باشد. کفش‌هاي نامناسب علاوه بر ايجاد خستگي زودرس براي زائرين، در پياده‌روي‌هاي طولاني مي‌توانند باعث ايجاد درد و مشکلاتي براي پا و اندام تحتاني شوند.
    مرادي مي‌افزايد: حتما روزانه قبل از پياده‌روي طولاني مدت کف پاها را ماساژ دهيد و چند دقيقه در آب ولرم نگه داريد و همچنين کف پا را چرب کنيد و مراقب باشيد که بين انگشتان مرطوب نباشد.
    دکتر فرناز محسني زنوزي – متخصص بيومکانيک نيز با اشاره به ساختار پا مي‌گويد: پاها نقش حياتي در راه رفتن دارند. اگر پاها داراي اختلال ساختاري باشند تمام اين اندام بدن انسان تحت تاثير قرار مي‌گيرد. طبق بررسي‌هاي بيومکانيکي انجام شده از ساختار پا، هنگام راه رفتن وزن در کف پاها توزيع مي‌شود و به ساير مفاصل انتقال مي‌يابد. اگر الگوي توزيع فشار در پا به خاطر وجود اختلال در پا تغيير کند، فرد زود خسته مي‌شود، دچار پا درد، زانو درد و کمر درد مي‌شود. همچنين در صورت اختلال در توزيغ فشار در کف پا، نواحي که تحت فشار بيشتر است مستعد زخم، تاول، پينه و ميخچه است.
    وي مي‌افزايد: در صورت وجود اختلالات ساختاري در پا مانند کف پاي صاف، زانوي پرانتزي يا زانوي ضربدري احتمال بروز دردها و آسيب‌هاي مفصلي بسيار بيشتر مي‌شود. پياده‌روي‌­هاي طولاني از آن جمله فعاليت‌هايي است که مي‌تواند افراد را به اين مشکلات مبتلا کند. بنابراين بهتر است زائراني که در اين روزها تصميم به پياده‌روي طولاني مدت دارند، حتما قبل از شروع سفر توسط متخصصين حوزه سلامت پا ارزيابي شوند.
    محسني زنوزي همچنين توصيه مي‌کند: بعد از پياده‌روي، انجام حرکات کششي و ماساژ مي‌­تواند باعث کاهش درد و خستگي پاها شود. انجام برخي ورزش‌­هاي تقويتي براي تقويت عضلات پا بهتر است از چند روز قبل از پياده‌روي شروع شود تا بدن آمادگي بهتري پيدا کند.
    در ادامه صديقه محمدي – کارشناس ارتز و پرتز نيز توصيه مي‌کند که استفاده از کفي و کفش‌هاي طبي يکي از راهکارهاي کمکي براي کمک به توزيع نرمال فشار در پا است. کفي‌هايي که منطبق با ساختار پاي فرد باشد. باعث اعمال کمترين فشار به مفاصل مچ، زانو و کمر مي‌شود. علاوه بر افزايش راندمان فرد و کاهش مصرف انرژي، باعث کاهش خستگي در فرد مي‌شود.
    وي با اشاره به نکاتي که هنگام خريد کفش بايد مد نظر باشد، مي‌گويد: کفش مناسب نيز بايد فضاي کافي داشته باشد تا هنگام راه رفتن باعث محدوديت در حرکات انگشتان نشود و ترجيحا رويه منعطفي داشته باشد تا در صورت تورم در پا، به آن فشار نياورد. ناحيه پنجه نبايد باريک باشد. کفش بايد استحکام کافي داشته باشد تا بتواند مچ پا را به طور کامل حمايت کند تا از ناپايداري و پيچ خوردگي پا پيشگيري کند و کفش‌هايي تهيه کنيد که تهويه مناسب دارند مانند کفش‌هاي چرمي.
    محمدي مي‌افزايد: پاشنه کفش بايد نرم‌تر از بقيه قسمت‌ها باشد و حداقل ۲ يا ۳ سانتي متر پاشنه داشته باشد. کفش‌هاي تخت باعث کمر درد مي‌شوند. کفش بايد سبک باشد و کفش‌هايي تهيه کنيد که کفي‌هاي قابل ارتجاعي دارند و قوس کف پا را کاملا پر مي‌کنند.
    در ادامه دکتر ابراهيم عباسي – متخصص فيزيوتراپي نيز مي‌گويد: داشتن وزن مناسب يکي از راه‌هاي مناسب در جهت کاهش فشار بر روي زانو و پا است. افرادي که مايل به راهپيمايي در اين ايام هستند حتما برنامه زماني خاصي را طراحي کنند تا در زمان بيشتري اين راهپيمايي را انجام داده و مدت زمان بيشتري استراحت کنند و از هر گونه فشار بر اندام تحتاني خودداري کنند.
    وي همچنين در خصوص استفاده از عضلات در طول استراحت بين راهپيمايي روزانه نيز مي‌گويد: افراد چون از انقباض ايزو تونيک در طول سفر استفاده کرده‌اند بايد از دردناک شدن عضلات پا خوداري کنند و در زمان استراحت با دادن ماساژ از فشار بر روي عضلات خودداري کنند.

برچسب ها

ارسال دیدگاه