دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

علت و عوامل گردن درد و درمان آن با فيزيوتراپي

 آرزو
 ۳ آبان ۱۳۹۷
 3 views
 بدون دیدگاه

  • علت و عوامل گردن درد و درمان  آن با فيزيوتراپي

    خبرگزاري آريا –
    تمرينات فيزيوتراپي گردن, آرتروزگردن
    هرگز گردن خود را خم نکنيد بلکه اگر لازم است صندلي خود را کوتاه تر کنيد
    گردن انسان شامل ۷ مهره است که بعد از کمر، شايع ترين مفاصل مستعد آرتروزگردن، ساييدگي و کاهش فاصله و ديسک گردن است. با افزايش سن خطر جراحي ديسک گردن نسبت به درمان بدون جراحي بيشتر است. از اينرو افراد بيشتر به سمت درمان غير جراحي مانند فيزيوتراپي، ورزش و تمرين، مگنت تراپي، ليزر درماني، طب سوزني و ماساژ مي روند.
    درد در گردن يک بيماري شايع است. درد گردن مي تواند بعلت اختلالات و بيماري ها در بافت گردن باشد. بيماري دژنراتيو ديسک، فشار گردن، آسيب گردن، فتق ديسک، مي تواند باعث درد گردن شود. عفونت ويروس گلو، منجر به غدد لنفاوي تورم و گردن درد مي شود.
    تمرينات فيزيوتراپي گردن, آرتروزگردن
    با افزايش سن خطر جراحي ديسک گردن نسبت به درمان بدون جراحي بيشتر است
    علت گردن درد
    علت گردن درد مي تواند موارد گوناگوني باشد، که اغلب به کشيدگي يا وارد آمدن فشار بر عضلات مربوط مي‌‌شود.
    • نشستن پشت ميز کار يا خم‌ شدن بر روي آن به مدت طولاني، به خصوص در صورتي که وضعيت قرارگيري بدن درست نباشد.
    • خواندن، کار کردن يا تماشا کردن تلويزيون با وضعيت قرارگيري نامناسب بدن (مثلا مطالعه کردن در حالت خميده به جلو)
    • کار کردن با صفحه کامپيوتري که بيش از حد بالا يا پايين است.
    • خوابيدن در وضعيت نادرست، مثلا خوابيدن روي شکم فشار زيادي به گردن وارد مي کند.
    • آسيب ديدن گردن در حين ورزش به علت پيچ‌ خوردگي يا فشار آمدن بر عضلات آن.
    • ابتلا به بيماري‌هايي مانند فيبروميالژي، مننژيت.
    تمرينات فيزيوتراپي گردن, آرتروزگردن
    گردن شايع ترين مفاصل مستعد آرتروزگردن، ساييدگي و کاهش فاصله و ديسک گردن است
    عوامل گردن درد
    – اسپاسم يا گرفتگي عضلاني
    در عضلات اطراف گردن، ذوزنقه اي (پشت گردن و کتف) رومبوئيد، اسکالن و دسته ي عضلات راست کننده ي ستون مهره ها که تماماً در اطراف گردن قرار دارند و از ساختار ستون مهره ها در اين ناحيه حمايت مي کنند.
    – ديسک بين مهره اي
    همانطور که از اسم اين صفحات پيداست، ديسک هاي غضروفي هستند که بين بدنه مهره ها قرار دارند. اين صفحات ضربات وارده به مهره ها را که در اثر راه رفتن، دويدن و پريدن و… را به خود مي گيرند و نيروي وارد به مهره ها را کاهش مي دهند.
    گاهي اين صفحات در اثر فشار هاي ناصحيح به بدن و يا ضربات از جاي خود خارج مي شوند و باعث ايجاد فشار زايد روي اعصاب و طناب نخاعي مي شوند که فشار روي عصب مساوي گردن درد مي باشد.
    – آسيب رباط ها (ليگامان)
    ساختمان ديگري که به حفظ ستون مهره ها در جايگاه خود کمک مي کند ليگامان ها هستند.حرکات سريع گردن و در پي آن کاهش سريع سرعت آن که معمولا در صدمات و يا تکان ها ي ناگهاني رخ مي دهد باعث آسيب به رباط ها مي شود که نتيجه صدمه به رباط ها ايجاد درد است.
    دليل ديگر گردن درد در اثر اين نوع صدمات کشيدگي و پارگي ساختارهايي از جمله عضلات است که اطراف گردن هستند و يا مهره ها را در جايگاه خود ثابت مي کنند.
    – وضعيت نامناسب سر و گردن
    در وضعيتي که گردن بيش از حد رو به جلو باشد باعث افزايش انحناي بين سر و تنه و اگر بيش از حد به سمت عقب باشد به عکس مي شود. اين حالات باعث افزايش فشار، روي ساختار اطراف گردن و ستون مهره ها (عضلات، رباط ها، ديسک، سطوح مفصلي مهره ها و.) مي شوند؛ که باعث ايجاد گردن درد مي شوند.
    فيزيوتراپي
    در درمان ديسک گردن با فيزيوتراپي، روش هاي ديگري مانند کاربرد کمپرس هاي سردوگرم، اولترا سوند و ماساژ براي کاهش درد و سختي مفصل استفاده مي شود. تمرينات فيزيوتراپي معمولا براي استقامت وافزايش دامنه حرکتي مفصل انجام مي شود. در اين روش ها بيمار با طرز صحيح قرارگيري بدن درموقعيت هاي مختلف و روش هاي آرام و ريلکس کردن عضلات آشنا مي شود همچنين کشش هاي آرام در گردن توصيه مي شود.
    تمرينات فيزيوتراپي گردن, آرتروزگردن
    تمرينات فيزيوتراپي معمولا براي استقامت وافزايش دامنه حرکتي مفصل انجام مي شود
    حرکات اصلاحي براي تقويت عضلات گردن
    ◊ کشش ذوزنقه گردن: گوش چپ خود را به سمت شانه کج کنيد وبراي مدت زمان ۱۰ثانيه درهمين حالت نگه داريد اين حرکت را براي هردوسمت تکرارکنيد.
    ◊ کشش ذوزنقه: گوش سمت چپ رابه سمت شانه کج کنيد بوسيله دست فشار آرامي بروي گردن وارد کنيد اين حرکت را براي مدت زمان ۱۰ ثانيه نگه داريد وبراي هردو سمت تکرارکنيد.
    ◊ کشش پشت گردن: چانه خود را سمت سينه به طرف پايين قراردهيد اين حرکت را براي ۱۰ ثانيه نگه داريد.
    ◊ چرخش گردن: گردن خود را بچرخانيد وطرفين شانه خود را مشاهده کنيد تاکشش آرامي در اين ناحيه حس شود اين حرکت را براي مدت زمان ۱۰ ثانيه نگه داريد.
    ◊ استقامت ايزومتريک: بوسيله دست برروي پيشاني فشاردهيد براي ۱۰ ثانيه آنرا نگه داريد و۳مرتبه تکرارکني. حرکت ديگر ايزومتريک بوسيله دست کنارسرخود را فشاردهيد براي ۱۰ثانيه نگه داريد و۳مرتبه تکرارکنيد.
    ◊ کشش ترکيبي: بوسيله دست راست بازوي چپ خود را بکشيد سرخود رابه سمت عقب و دورتراز شانه چپ کج کنيد اين حرکت را براي مدت زمان ۱۰ثانيه نگه داريد وبراي طرف مخالف تکرار کنيد.
    ◊ استقامت عميق ماهيچه هاي گردن: روي مفصل کمر دراز بکشيد به آرامي چانه خود را به سمت سينه پايين بياوريد اين حرکت را براي مدت زمان ۷ثانيه نگه داريد و۳مرتبه تکرارکنيد.
    تمرينات فيزيوتراپي گردن, آرتروزگردن
    آسيب ديدن گردن در حين ورزش به علت پيچ‌ خوردگي يا فشار آمدن بر عضلات آن است
    نکات بسيار ساده اما بسيار مهم :
    ۱٫ هميشه گردن خود را چه در حالت ايستاده، نشسته، يا راه رفتن، صاف و عمود بر بدن نگهداريد به طوري که هيچ زاويه اي با بدن نسازد.
    ۲٫ هرگز گردن خود را خم نکنيد بلکه اگر لازم است صندلي خود را کوتاه تر کنيد يا ارتفاع ميز خود را بالاتر ببريد تا مجبور به خم کردن گردن خود نباشيد. چرا که بسياري از بيماري هاي گردني ناشي از خم بودن گردن به مدت طولاني است. بنابراين حتي الامکان گردن خود را خم نکنيد و اگر مجبور به اين کارهستيد، هر از چند گاهي گردن خود را صاف کنيد.
    ۳٫ از نرمش ها و حرکاتي که در آنها مجبور به خم کردن گردن هستيد دوري کنيد.
    ۴٫ اگر کارتان نشسته است و مجبور به خم کردن گردن خود هستيد حتماً با يکي از دستانتان از وزن سرتان و فشار آن بر روي مهره هاي گردني بکاهيد تا کمتر دچار صدمات گردني شويد.
    ۵٫ بهتر است از ميزهايي استفاده کنيد که شبيه ميز تحرير مدارس است و پايه هاي جلويي آن، کمي بلندتر از پايه هاي عقبي است به اين ترتيب کمتر ناچارمي شويد گردنتان را خم کنيد.
    ۶٫ موقع مطالعه سعي کنيد کتاب يا روزنامه را بالا نگهداريد نه اين که گردنتان را خم کنيد. مدت هاي مديدي اينگونه مطالعه کردن ممکن است به گردن شما آسيب بزند.
    ۷٫ حتي الامکان هنگام خوابيدن از بالش کوتاه استفاده کنيد. به طوري که سرتان در امتداد بدن قرار گيرد نه اين که خم شود.
    ۸٫ در موقع رانندگي تا آنجا که مي توانيد به فرمان نزديکتر بنشينيد تا مجبور نباشيد دستهايتان را دراز کنيد و به فرمان برسانيد چرا که به طور مستقيم و غير مستقيم ايجاد گردن درد مي کند.
    ۹٫ صندلي که روي آن مي نشينيد و رانندگي مي کنيد حتماً بايستي داراي تکيه گاهي جهت گردن باشد. چرا که در بسياري از حوادث رانندگي از قبيل ترمزهاي شديد (که باعث حرکت شديد رو به جلوي گردن مي شود) و برخورد شديد اتومبيل ديگري از پشت (که باعث حرکت شديد رو به عقب گردن مي شود) سبب آسيب نخاع در اثر شکستن و جابجايي مهره ها مي گردد.
    گردآوري: بخش سلامت و بهداشت بيتوته

برچسب ها

ارسال دیدگاه