دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

عاداتي که مغز را پير مي‌کند

 آرزو
 ۸ آبان ۱۳۹۷
 1 views
 بدون دیدگاه

  • عاداتي که مغز را پير مي‌کند

    خبرگزاري آريا – در اين مطلب به عادت‌هاي نادرستي مي‌پردازيم که باعث پيري مغز و از دست رفتن توانايي‌هاي ذهني مي‌شوند.
    به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران، شکي نيست که روند طبيعي افزايش سن، مغز را دستخوش تغييراتي مي‌کند که توانايي‌هاي شناختي ما را کاهش مي‌دهد.
    در طي اين روند بخش‌هايي از مغز کوچک مي‌شوند، ارتباط بين نورون‌ها کاهش مي‌يابد، گردش خون در مغز کم مي‌شود و التهابات مغزي افزايش مي‌يابد.
    با اين حال، بعضي از عادت‌هاي روزانه‌ي ما پيري مغز را سرعت مي‌بخشند و ما مي‌توانيم با تغيير اين عادت‌ها از سرعت پير شدن مغز کم کنيم.
    اگرچه محققان نسخه‌ي خاصي براي حفظ توانايي‌هاي شناختي ندارند، اما رفتار‌هاي سالمي وجود دارد که براي اين توانايي‌ها مفيد هستند.
    در ادامه به عادت‌هاي نادرستي مي‌پردازيم که باعث پيري مغز و از دست رفتن توانايي‌هاي ذهني مي‌شوند.
    ۱- مراقب شنوايي تان نيستيد
    افت شنوايي با زوال عقل مرتبط است. طبق تحقيقات، افراد مسني که دچار افت شنوايي شده اند، احتمال ابتلا به زوال عقل در آن‌ها به ميزان چشمگيري بيشتر است. احتمالا فشار ناشي از تلاش براي شنيدن بار سنگيني بر دوش مغز مي‌گذارد يا آنکه افت شنوايي منجر به انزواي اجتماعي مي‌شود که اين مسأله خود يکي از ريسک فاکتور‌هاي بروز زوال عقل شناخته شده است.
    ۲- مشروبات الکلي مصرف مي‌کنيد
    تحقيقي در سال ۲۰۱۲ بر روي موش‌ها نشان داد موش‌هايي که در اثر الکل بيش از اندازه به مرحله‌اي معادل مستي رسيده بودند، توليد سلول‌هاي عصبي در بخش هيپوکامپوس مغز آن‌ها نزديک به ۴۰ درصد کاهش يافت. هيپوکامپوس ناحيه‌اي در مغز است که در بعضي انواع يادگيري نقش دارد. اين رفتار در دراز مدت تأثير زيادي در يادگيري و حافظه دارد.
    ۳- به سلامت قلب خود بي توجه هستيد
    سلامت قلب ارتباط مستقيمي با سلامت مغز دارد. در حقيقت هر چه که براي قلب خوب باشد، براي مغز هم خوب است. وقتي قلب شما تحت فشار باشد و گردش خون در مغز به درستي صورت نگيرد، مغز سريع‌تر پير مي‌شود. تحقيقي در سال ۲۰۱۷ نشان داد افراد ميانسالي که ريسک فاکتور‌هاي مشکلات عروقي مثل فشار خون و ديابت را دارند، با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به زوال عقل در آن‌ها بيشتر مي‌شود.
    ۴- هنگام کار، موتور سواري، دوچرخه سواري و … از کلاه ايمني استفاده نمي‌کنيد
    تحقيقات جديد نشان مي‌دهد شدت ضربه‌ي مغزي و سن وقوع آن مي‌تواند روي ريسک بروز زوال عقل تأثير بگذارد. در پژوهشي در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد افرادي که در گذشته تجربه‌ي ضربه‌ي مغزي را داشتند، ريسک ابتلا به زوال عقل در آن‌ها ۲۴ درصد بيشتر از کساني بود که هرگز چنين تجربه‌اي نداشتند. همچنين پژوهشگران در اين تحقيق متوجه شدند اگر در دهه‌ي بيست زندگي خود ضربه مغزي شويد، خطر ابتلا به زوال عقل در دهه‌ي پنجاه زندگي تان به ميزان ۶۰ درصد افزايش پيدا مي‌کند.
    ۵- تحرک نداريد
    عدم تحرک يکي ديگر از ريسک فاکتور‌هاي ابتلا به زوال عقل است. تحقيقات نشان داده است هر چه فعاليت بدني کمتر باشد خطر ابتلا به زوال عقل به ميزان زيادي بالا مي‌رود.
    ۶- از کار‌هاي فکري دوري مي‌کنيد
    ورزش دادن مغز يکي از راه‌هاي مؤثر در حفظ سلامت مغز است. تحقيقات نشان مي‌دهد. آموزش‌هاي شناختي، سرعت افت توانايي‌هاي شناختي در بعضي موارد مثل پردازش اطلاعات يا حافظه را دست کم به مدت چند سال بعد از زمان آموزش کم مي‌کند. البته هنوز شواهد کافي وجود ندارد که ثابت کند بازي‌هاي ذهني رايج مي‌توانند جلوي افت توانايي‌هاي شناختي يا بيماري‌هايي مثل آلزايمر را بگينرد. با اين حال، به چالش کشيدن ذهن با مطالعه کردن و حل جدول و پازل سودوکو ضرري ندارد و احتمالا مي‌تواند براي مغز مفيد باشد.
    ۷- علاقه‌اي به يادگيري چيز‌هاي جديد نداريد
    سرعت روند ابتلا به زوال عقل در افرادي که تحصيلات بالاتري دارند کمتر است. وقتي چيزي ياد مي‌گيريد، ارتباطات جديدي در مغزتان شکل مي‌گيرد و اين مسأله انعطاف پذيري مغز را بيشتر مي‌کند. اين کار مثل آن است که پول بيشتري در حساب پس انداز بازنشستگي تان بگذاريد، بنابراين وقتي بازنشسته مي‌شويد و مغزتان کند مي‌شود مي‌توانيد از آن حساب پول برداشت کنيد.
    ۸- ارتباط اجتماعي نداريد
    همانطور که انجام بسياري از کار‌ها با وجود خانواده و دوستان راحت‌تر مي‌شود، حفظ سلامت مغز هم با حفظ ارتباطات اجتماعي ساده‌تر است. تحقيقات نشان داده است هر چه فعاليت اجتماعي بيشتر باشد سرعت تحليل رفتن توانايي‌هاي شناختي کمتر مي‌شود. داشتن ارتباط اجتماعي اضطراب را کم مي‌کند و از طرفي ديگر، ارتباط قوي‌اي بين اضطراب و بروز مشکلات مغزي با افزايش سن وجود دارد.
    ۹- اضطراب زيادي داريد
    اضطراب صدمات زيادي به مغز وارد مي‌کند. طبق تحقيقات، هر چه فشار و اضطراب بيشتري متحمل شويد، خطر افت سريع‌تر توانايي‌هاي شناختي و بروز بيماري‌هايي مثل آلزايمر در شما بالاتر مي‌رود.
    ۱۰- خواب کافي نداريد
    با بالا رفتن سن، هر چه خواب کمتري داشته باشيم مغز ما زودتر پير مي‌شود. پژوهشگران با بررسي اسکن مغزي افراد و مدت خواب آن‌ها پي بردند کساني که کمتر مي‌خوابيدند توانايي شناختي آن‌ها با سرعت بيشتري تحليل مي‌رفت. به گفته‌ي محققان، دست کم هفت ساعت خواب شبانه براي حفظ سلامت مغز در بزرگسالان ضروري است.
    ۱۱- رژيم غذايي ناسالمي داريد
    تغذيه نقش مهمي در سلامت مغز دارد و تحقيقات علمي حاکي از کمتر بودن خطر بروز آلزايمر در کساني است که رژيم‌هاي غذايي سالمي دارند. مواد غذايي‌اي که تأثير زيادي در حفظ سلامت مغز دارند عبارتند از: سبزيجات، ميوه‌هاي توت مانند (مثل گيلاس، توت فرنگي و غيره)، مغز‌هاي خوراکي، انواع لوبيا، ماهي، گوشت مرغ و روغن‌هاي سالم مثل روغن زيتون.
    ۱۲- سيگار مي‌کشيد
    تحقيقات علمي نشان داده است مصرف سيگار، خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را در افراد حدود دو برابر بيشتر مي‌کند.
    ۱۳- در مناطق آلوده زندگي مي‌کنيد
    آلودگي هوا يکي از عوامل مؤثر در پيري مغز است. قرارگيري مداوم در معرض آلودگي هوا تغييرات ساختاري‌اي در مغز ايجاد مي‌کند که روند افت توانايي‌هاي شناختي را سرعت مي‌بخشد و باعث صدمات مغزي-عروقي مي‌شود.
    ۱۴- توجه به سلامت مغز را به آينده موکول مي‌کنيد
    سلامت مغز مسأله‌اي نيست که توجه به آن را به دوران پيري موکول کنيم. در دوران جواني فرصت‌هاي زيادي براي جلوگيري از بروز زوال مغز و آلزايمر در دهه‌هاي بعدي زندگي وجود دارد که در صورت غفلت آن‌ها را از دست خواهيد داد.

برچسب ها

ارسال دیدگاه