دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

ده راهکار براي مثبت انديشي

 آرزو
 ۱۴ آذر ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • ده راهکار براي مثبت انديشي

    خبرگزاري آريا –
    مثبت انديشيدن
    هرچه بيشتر مثبت انديش باشيم، واقعيت نيز مثبت‌تر خواهد بود‎
    آيا برايتان پيش آمده است که دچار نگراني‌هاي بيهوده و بي مورد و دائمي شويد و منفي بافي کنيد؟ در اين مقاله چند راه کار ساده و کارا به شما معرفي خواهيم کرد.
    گفته”آن گونه که ما واقعيت‌ها را درک مي‌کنيم همان گونه هم واقعيت‌ها را مي‌سازيم” کاملا صحيح است. واقعيت به خودي خود نه منفي و نه مثبت است. به اين معنا که هرچه بيشتر مثبت انديش باشيم، واقعيت نيز مثبت‌تر خواهد بود و اين گونه است که معجزه‌اي رخ خواهد داد و سرنوشت گونه اي ديگر خواهد شد. با چنين رويکردي قطعاً سود خواهيد برد. به دوستان موفق اطراف خود نگاهي بيندازيد همهٔ آنان، رويکردي مثبت داشته‌اند و موفق شده‌اند. اگر شروع کنيد و مانند يک برنده فکر کنيد، يکي از آن‌ها خواهيد شد. البته در ابتداي شروع اين چنين تفکري، فريب انگيز به نظر مي‌رسد، خصوصاً اگر شما در طول زندگي خود همواره منفي گرا بوده‌ايد و کمتر مثبت مي‌انديشيده‌ايد اما، نگران نباشيد؛ براي آغاز فقط لازم است باور کنيد که مي‌توانيد مثبت انديش شويد و اين رخ خواهد داد. حال ده راه کار زير را مشاهده و عمل کنيد تا حالت منفي گرايي را به مثبت انديشي تبديل کرده و اين عادت خوب را در وجود خود به وجود بياوريد.
    با افراد مثبت انديش بگرديد
    اولين چيزي که نياز داريد اين است که دوستان و اطرافيان خود را تغيير دهيد. اگر با افراد منفي باف همراه هستيد به خاطر داشته باشيد که منفي بافي مانند عفونت و مسري است. پس يکي از نکات مهم در مثبت انديش شدن اين است که افراد مثبت انديش را بيابيم و ببينيد که آن‌ها همواره لبخند به لب دارند و مي‌توانند به دل‌ها راه يابند.
    اتخاذ گفته‌هاي مثبت
    آيا اين افکار مثبت اثرگذارند؟ قطعاً اين گونه است. اگر ما باوري را بارها و بارها در وجودمان تکرار کنيم، هر روز و هر آن، ذهن ناخودآگاه ما نيز آن را جذب خواهد کرد و مغز ما نيز مطابق همان مورد عمل خواهد کرد. در واقع مغز ما، آن را همانند يک قانون در نظر خواهد گرفت و همان را اجرا خواهد کرد. براي نمونه، اگر شما مرتب با خودتان تکرار کنيد که “من انسان با اعتماد به نفسي هستم که هر چه را در ذهنم داشته باشم همان را انجام خواهم داد”، مغز شما هم به تدريج آن را باور خواهد کرد. مغزهاي ما، به طور شگفت انگيزي سيستم قوي دارد اما به راحتي نيز قابليت فريب خوردن را نيز دارند. پس اگر مورد مثبتي را بارها و بارها در طول روز تکرار کنيد به تدريج آن را باور خواهيد کرد و بخشي از شخصيت شما خواهد شد.
    اخبار مثبت را در رسانه‌هاي جمعي دنبال کنيد
    ما همانند افرادي خواهيم شد که همراه ما هستند. از آنجايي که ما زمان زيادي از عمر خود را در شبکه‌هاي مجازي اجتماعي مي‌گذرانيم، به اين معناست که ريسک و احتمال اينکه طرز فکرمان نيز همان رويکرد رسانه‌اي را جذب کرده و مطابق همان عمل کند بسيار زياد است. بياييد با اين مسئله مواجه شويم؛ همهٔ ما در گروه‌ها و کانال‌هايي عضو هستيم که رويکرد منفي بافي دارند. هرچه بيشتر مطالب منفي بخوانيم و ببينيم، منفي باف تر خواهيم شد. پس نکته مهم اينکه افراد مثبت انديش را در اطراف خود تشخيص داده و با آن‌ها همنيشيني کنيم. حتي در رسانه‌هاي اجتماعي مجازي نيز همين مسئله را رعايت کنيم. از بلاک کردن افراد منفي باف اصلاً هراس به خود راه ندهيد. اين زندگي شماست و نيازي نيست از رويکرد اشتباه ديگران که بر شما اثر مي‌گذارد بهراسيد.
    به جهان عشق بدهيد
    هرچه بيشتر به جهان عشق بورزيد، عشق بيشتري به شما بازخواهد گشت. تنفر نيز دقيقاً به همين شکل است. اگر نفرت را به جهان ببخشيم، باز هم آن را دريافت خواهيم کرد. پس شاکر و مهربان و مثبت باشيم. به افراد بي خانمان کمک کنيم، به افراد نيازمندِ کمک در وسايل عمومي ياري برسانيم. از حس تشکر آن‌ها را جذب کرده و از آن استفاده کنيد. باز زبان شکرگزاري سخن بگوييم.
    فکر مثبت
    افراد مثبت انديش را در اطراف خود تشخيص داده و با آن‌ها همنيشيني کنيم‎
    قدردان باشيد
    در زندگي ما با همهٔ سختي‌ها و کمبودها، نکته‌ها و نعمت‌هاي بسياري وجود دارد که شايسته تشکر و تقدير است. هر صبح، به خودتان پنج دقيقه فرصت بدهيد و اين نعمت‌ها را به ذهن بياوريد و به خاطر وجود آن‌ها خداوند را شکر کنيد.
    به اين فکر کنيد که چه راه طولاني را طي کرده‌ايد
    بسياري از ما بر آيندهٔ خود متمرکز شده‌ايم و اينکه چه آرزويي را دنبال مي‌کنيم؛ اين گونه است که ما مسيري را که در حال طي کردن آن هستيم کاملاً فراموش کرده‌ايم و از اين سفر لذت نمي‌بريم. گامي به عقب برگرديد و ثانيه‌اي به اين فکر کنيد، که چگونه به اين جا رسيده‌ايد و چه مسيري را طي کرده‌ايد. شما قهرمان زندگي خود بوده‌ايد؛ زندگي شما پر از موفقيت‌هاي کوچک است پس به خودتان اجازه ندهيد که اين شادي از شما گرفته شود.
    همه ما به چيزي نياز داريم که انتظار رخ دادن آن را داشته باشيم
    همهٔ ما به چيزي نياز داريم که دنبالش بگرديم. اگر تنها چيزي که داريم اين باشد که روز ديگري را پشت سر بگذرانيم و کار خاصي را انجام ندهيم و فرداي ما هيچ برتري بر امروز ما نداشته باشد، بي فايده خواهد بود. پس براي خود دفترچه برنامه ريزي تهيه کرده و اهداف خود را در آن يادداشت کنيد. حتي اهداف کوچک خود را در آن بنويسيد و پس از رسيدن به آن‌ها، تلاش و مثبت انديشي خود را ارج بنهيد و به خود آفرين بگوييد.
    ياد بگيريد که نگران نشويد
    اين گفتهٔ چرچيل را شنيده‌ايد که مي‌گويد: «ما نيمي از عمر خود را در نگراني براي باقي عمر خود مي‌گذرانيم». زماني که نگراني به سراغ شما مي‌آيد به خودتان بگوييد که منطقي باشيد. سپس به اين گفته فکر کنيد و از خود بپرسيد که آنچه را در گذشته نگراني آن را داشته‌ايد چقدر تحقق يافته است؟ به جاي اين افکار بيهوده، به چيزهايي فکر کنيد که رخ خواهد داد.
    از موقعيت‌ها نکات مثبت را بيرون بکشيد
    شنيده‌ايد مي‌گويند چيزهاي بد براي افراد خوب رخ مي‌دهد؟ نظر شما چيست؟ اگرچه مثبت انديشان چيزهاي بد را بد نمي‌پندارند! بلکه آنان، هر چيزي را به‌صورت حادثه‌اي مي‌بينند که نياز داريم به آن‌ها واکنش نشان دهيم. به ياد داشته باشيد که درک و فکر شما، همه‌چيز است و اين‌که چه عکس العملي داشته باشيم نشان مي دهد که ما مثبت انديش هستيم يا خير.
    هنگامي‌که براي افراد منفي‌باف، حادثهٔ ناگواري رخ مي‌دهد، آن‌ها نقش قرباني را به خود مي‌گيرند و همين نقش را بازي مي‌کنند و معمولاً مي‌گويند:«چرا هميشه براي من اين اتفاق مي‌افتد؟» اما همين حوادث ناگوار براي افراد مثبت انديش هم مي‌افتد و افتاده است. اگرچه رويکرد افراد مثبت انديش به گونهٔ ديگري است و آن‌ها حوادث را با عينک ديگري مي‌بينند و تعريف مي‌کنند و سعي مي‌کنند از هر حادثه‌اي نکات مثبت آن را در نظر بگيرند. مثلاً فرض کنيد که راست‌دست هستيد و دست راست شما در بازي تنيس آسيب‌ديده است و مجبوريد به توصيهٔ دکتر عمل کرده و دو هفتهٔ آينده را حداقل با دست راست خود بازي نکنيد. راه‌کار فرد مثبت انديش اين است که يک تجربهٔ جديد را شروع کرده و دو هفته با دست چپ خود بازي را امتحان کند. اگر اينترنت قطع‌شده و تمام‌روز را بيکار هستيد سعي کنيد از ساير ابزارهاي ارتباطي براي خبر گرفتن از دوستان و اقوام خود استفاده کنيد. به ياد داشته باشيد که هميشه نکات مثبتي وجود دارد که آن‌ها را بايد ببينيد و روي آن‌ها متمرکز شويد.
    بر راه‌حل‌ها متمرکز شويد نه مشکلات
    افراد منفي‌باف با مشکلات مي‌جنگند درحالي‌که افراد مثبت انديش همان ميزان زمان را به يافتن راه‌حل سپري مي‌کنند. اين مهم است؛ اگر نقاط تمرکز خود را تغيير ندهيد، افکار منفي جاي خود را باز مي‌کنند و تمام ذهن شمارا در اشغال خود درمي‌آورند. پس هرچه زودتر شروع به فکر کردن دربارهٔ راه‌حل‌ها بکنيد. هرچه بيشتر اين کار را کنيد، شما بيشتر تبديل به فردي راه‌کار يابنده و حلال مشکلات خواهيد شد يعني تبديل به فردي مي‌شويد که مي‌داند همهٔ مشکلات حل خواهد شد آن‌هم با تفکر.
    منبع: salamatnews.com

برچسب ها

ارسال دیدگاه