دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

خوراکي‌هايي که چشمانتان را نجات مي‌دهند

 آرزو
 ۷ آذر ۱۳۹۷
 1 views
 بدون دیدگاه

  • خوراکي‌هايي که چشمانتان را نجات مي‌دهند

    خبرگزاري آريا – بر اساس تحقيقات محققان برخي خوراکي ها تاثير مستقيمي بر روي سلامت چشمان دارند و مي‌تواند شما را از پير چشمي و بيماري‌هاي چشمي نجات دهند.
    به گزارش خبرگزاري آريا از فارس، بر اساس تحقيقات محققان مصرف برخي خوراکي ها تاثير مستقيمي بر سلامت چشمان شما دارد.
    تا آنجا که شما با مصرف آنها مي‌توانيد خود را از بروز بيماري‌هاي چشمي و پيري زودرس در امان نگه داريد.
    فلفل خام
    مصرف فلفل دلمه قرمز بيشترين ويتامين C را به شما مي‌دهد؛ همچنين براي جريان خون در رگ‌هاي چشم نيز بسيار مفيد است. همچنين محققان معتقدند که مصرف فلفل(دلمه) خام خطر ابتلا به آب مرواريد را کاهش مي‌دهد.
    به خاطر داشته باشيد که گرما ويتامين c را از بين مي‌برد، بنابراين حتما خوارکي‌هاي حاوي ويتامين c را خام مصرف کنيد. دقت‌کنيد که فلفل‌هاي با رنگ روشن ويتامين هاي A و E را نيز در خود دارند.
    دانه‌هاي آفتابگردان و آجيل
    دانه‌هاي آفتابگردان و بادام و آجيل منابع غني از ويتامين e هستند؛ تحقيقات صورت گرفته بسياري ثابت مي‌کند که ويتامين E همراه با مواد مغذي ديگر مي تواند به کاهش سرعت دژنراتيو ماکولا وابسته به سن کمک کند. همچنين ممکن است منجر به ايجاد آب مرواريد شود.
    فندق، بادام زميني و کره بادام زميني نيز منابع سرشاري از ويتامين E در خود دارند.
    در اينجا لازم است توضيح دهيم که دژنراسيون ماکولا (AMD or ARMD) شايع ترين علت کوري در جهان است! در اين بيماري ماکولا يا لکه زرد تخريب مي شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکيه و مسئول ديد مستقيم و واضح است که براي کارهاي دقيق مثل خواندن و رانندگي لازم است.
    دژنراسيون ماکولا بر دو نوع است: خشک (Dry) و تَر (Wet). نوع خشک شايع تر بوده و حدود %۹۰ بيماران به اين نوع مبتلا مي شوند. نوع تَر معمولا با کاهش ديد شديدتر و جدي تري همراه است.
    دژنراسيون ماکولا در افراد بالاي ۶۵ سال شايع تر بوده و زنان بيشتر به اين بيماري مبتلا مي شوند. اکثر موارد اين بيماري با افزايش سن بوجود مي آيند. اين بيماري مي تواند عارضه بعضي داروها نيز باشد. همچنين به نظر مي رسد ارث نيز در ابتلا به اين بيماري نقش داشته باشد.
    سبزي‌هاي پربرگ سبز
    اساس تحقيقات انجام شده، سبز‌هاي پربرگ سبز مثل کلم، اسفناج منابع غني از ويتامين‌هاي E, C هستند. همچنين اين سبزي‌ها داراي کاروتنوئيد لووتيان و زاکسنتين هستند.
    اين رژيم‌هاي گياهي خطر ابتلا به بيماري هاي چشم مثل آب مرواريد را در دراز مدت کاهش مي دهد، البته اکثر افرادي که رژيم هاي غذايي غربي دارند به اندازه کافي از دريافت نمي کنند.
    در حالي که کاروتنوئيد باعث ايجاد ويتامين A در بدن شما مي شوند، لوتئين و زاکسنتين از چشم محافظت مي کنند و ليکوپن فشار خون را پايين مي آورد.
    ماهي سالمون
    بر اساس تحقيقات صورت گرفته؛ براي سلامت شبکيه، چشم شما به دونوع اسيد چرب امگا ۳ يعني DHA و EPA نياز دارد که شما مي‌توانيد هر ۲ را در ماهي‌هاي چرب مانند قزل آلا، ماهي تن، ماهي سالمون و ديگر غذاهاي دريايي پيدا کنيد؛ به‌نظر مي‌رسد امگا ۳ از چشم‌هاي شما در برابر AMD و گلوکوم محافظت مي‌کند؛ در عين حال سطوح پايين اين اسيدهاي چرب به چشم خشک شده است.
    سيب‌زميني شيرين و هويج
    ميوه‌ها نارنجي مانند سيب زميني شيرين، هويج، ​​انبه و زردآلو و همچنين نعناع نيز داراي بتا کاروتن هستند. اين خوراکي‌ها سرشار از ويتامين A هستند و به ديد شبانه شما کمک مي‌کند؛ از طرفي مصرف آنها باعث تنظيم توانايي چشم در تاريکي مي‌شود. يک سيب زميني شيرين نيز بيش از نيمي از ويتامين C شما را در يک روز و ويتامين E را تامين مي‌کند.
    سيب زميني شيرين (Sweet potato )، گياهي است چندساله از خانواده Convolvulaceae (نيلوفر صحرايي) که بومي مناطق گرمسيري آمريکا و اندونزي مي باشد. اين گياه معمولا به صورت يک ساله نگهداري مي شود .
    گوشت مرغ و گوسفند
    مصرف گوشت سفيد و قرمز نيز براي ايجاد ملانين رنگدانه‌ محافظ چشم مفيد است.
    مصرف لوبيا و عدس
    اگر به دنبال گزينه‌هاي گياهي کم چرب و با فيبر بالا براي کمک به قدرت بينايي و ديد در شب و هم به تاخير انداختن بيماري‌هاي چشمي هستيد ما به شما مصرف حبوبات را پيشنهاد مي‌کنيم؛ نخود سياه، لوبيا و عدس داراي منابع سرشاري از روي هستند.
    تخم مرغ
    تخم‌مرغ نيز داراي لوتئين و زاکسانتيين دو نوع کاروتنوئيد است براي حفظ سلامت چشم شما و کارکردن بهتر آن بسيار موثر است.
    خانواده کلم بروکلي
    اين سبزيجات مرتبط با ترکيب ديگري از مواد مغذي مانند ويتامين A (به عنوان لوتئين، زاکسنتين و بتا کاروتن)، ويتامين C و ويتامين E مي آيند. آنها همه داراي آنتي اکسيدان هستند که از سلول هاي چشمان شما محافظت مي‌کنند.

برچسب ها

ارسال دیدگاه