دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

خواب زياد نشانه چيست؟ راه درمان زياد خوابيدن

 آرزو
 ۲۹ آبان ۱۳۹۷
 0 views
 بدون دیدگاه

  • خواب زياد نشانه چيست؟ راه درمان زياد خوابيدن

    خبرگزاري آريا –
    جلوگيري از خواب زياد, علت خواب زياد چيست
    در افراد ميانسال متوسط زمان خوابيدن حدود ۷ ساعت خواب شبانه است
    ميشه دليل خواب‌آلوده بودن و خستگي، کمبود خواب يا کار زياد نيست. دلايل بسياري وجود دارد که مي‌تواند سبب شود شما هميشه احساس خستگي کنيد.
    مطالعات نشان مي‌دهند افرادي که بيش از حد مي‌خوابند يعني بيش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند نسبت به ساير افراد، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هايي نظير ديابت و عارضه چاقي قرار دارند.
    خواب فرآيندي است که طي آن بدن به آرامش نسبي دست پيدا کرده، سوخت و ساز بدن افزايش يافته و روند جوان‌سازي سيستم‌هاي بدن از قبيل سيستم ايمني، اسکلتي، ماهيچه‌اي و عصبي شدت مي‌گيرد. مقدار خواب هر شخص در سنين مختلف، متفاوت بوده و ساعت بيولوژيکي بدن با بالا رفتن سن دچار تغيير و تحول مي‌شود.
    اما گاه زمان خوابيدن در فرد تا حدي افزايش مي‌يابد که طول روز و شب به خوابيدن اختصاص مي‌يابد و شخص عملاً قادر به انجام کار مفيدي نيست.
    در افراد ميانسال متوسط زمان خوابيدن حدود ۷ ساعت خواب شبانه است. به طور کلي، نوزادان تازه متولد شده تا ۲ ماهه بين ۱۲ تا ۱۸ ساعت از روز، نوزادان ۲ تا ۱۱ ماه بين ۱۴ تا ۱۵ ساعت، نوپاهاي يک تا ۳ سال ۱۲ تا ۱۴ ساعت، کودکان ۳ تا ۵ سال ۱۱ تا ۱۳ ساعت، کودکان ۵ تا ۱۰ سال بين ۱۰ تا ۱۱ ساعت، نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال ۸ تا ۹ ساعت و بزرگسالان بالاي ۱۸ سال نيز بين ۷ تا ۹ ساعت خواب نياز دارند.
    زماني که بدن به پايين‌ترين دماي خود در ۶ ساعت خواب نزديک شده و نيز مقدار «ملاتونين» ترشح شده به حداکثر خود بعد از ۴ ساعت خوابيدن برسد، بهترين کيفيت خواب صورت گرفته است. در واقع، کيفيت خواب به الگوهاي رفتاري بستگي دارد. ساعات بيداري طبق نياز بدن بوده و در نهايت فعاليت‌هاي روزانه و مصرف مواد غذايي به سلامتي کمک مي‌کند تا ساعت دروني بدن منظم شود.
    خواب آلودگي که معمولاً در ميانه روز و بعد از صرف غذا به سراغ افراد مي‌آيد، جريان ثابتي نيست. برخي فعاليت‌هاي سبک جسماني مي‌تواند اين خواب آلودگي‌ها را از بين برده و مانع از ايجاد اختلال در خواب شبانه شود. چرت روزانه نبايد بيشتر از ۲۰ دقيقه زمان برده و تنها براي جبران کمبود خواب شب است.
    جلوگيري از خواب زياد, علت خواب زياد چيست
    بعضي اوقات بعضي داروها باعث ايجاد خواب آلودگي مي شوند
    نشانه ها و علايم زياد خوابيدن:
    – به خواب فرو رفتن چند بار در طي روز
    – اين افراد براي مقابله با حس خواب آلودگي نياز به چرت هايي در طول روز پيدا مي کنند، اما بعد از برخاستن از چرت ها، سرحال نمي شوند.
    – عليرغم اينکه بيش از ۹ ساعت مي خوابند، باز هم احساس خستگي مي کنند.
    – در برخاستن از خواب مشکل دارند.
    – احساس گيجي يا پرخاشگري در زماني که براي برخاستن از خواب تلاش مي کنند
    دلايل خستگي و خواب آلودگي:
    عفونت‌ ها:
    گرچه عفونت‌ ها علايم ظاهري بسياري دارند اما گاهي ممکن است عفونتي در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشيد يا پزشک تشخيص داده باشد. مثلا در بيماري مربوط به سيستم ايمني، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگي شديد بروز دهد.
    بيماري‌ها :
    مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد، افرادي که ساعات زيادي در طول روز مي‌خوابند، ممکن است مبتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي و ديابت بوده يا خطر مرگ در آنها به مراتب بيشتر شود.
    بررسي‌ها نشان مي‌دهد افسردگي و شرايط نامساعد اجتماعي- اقتصادي ارتباط تنگاتنگي با خوابيدن بيش از حد دارد و اثرات منفي را بر سلامت جسم و روح مي‌گذارد. به عنوان مثال، افرادي که از شرايط مالي خوبي برخوردار نيستند، دسترسي کمتري به مراکز درماني داشته و همين امر، آنها را در معرض ابتلا به انواع بيماري‌ها از قبيل مشکلات قلبي قرار داده که در نهايت خواب زياد را به همراه دارد.
    يکي از دلايل عمده پرخوابي را مي‌توان در وارد نشدن به مرحله خواب عميق دانست، زيرا چنين افرادي خواب آرامي ندارند. اين قبيل افراد ممکن است ساعات زيادي از شبانه روز را خواب باشند ولي اين مسأله باعث مي‌شود تا پس از بيدار شدن همچنان احساس خستگي و کسالت کنند. «آپنه» يا وقفه‌هاي ايجاد شده در خواب يکي از دلايل احساس خستگي در طول روز است.
    وقفه‌هاي تنفسي در خواب نوعي اختلال تنفسي است که فرد هنگام خواب دچار قطع يا افت تنفس شده به طوري که براي چند لحظه، تنفس قطع مي‌شود. چنين افرادي معمولاً شب‌ها خواب راحت و عميقي نداشته و در طول روز کسل هستند.
    آلرژي ها:
    جالب است بدانيد هيستامين و ديگر ترکيب ‌هاي شيميايي که بدن براي مقابله با آلرژي ترشح مي‌ کند، خواب آور هستند.از سوي ديگر سرفه، عطسه ي ناشي از بوييدن يک گل يا التهاب دستگاه تنفسي به دليل ورود هاگ ‌ها به درون بيني سبب بي ‌خوابي مي ‌شود.
    کم ‌خوني:
    اصلي‌ ترين کار گلبول‌ هاي قرمز رساندن اکسيژن از ريه‌ ها به ديگر ارگان ‌ها است. وقتي فردي دچار کمبود گلبول قرمز مي ‌شود يا اختلالي در عملکرد گلبول‌ ها پيش مي ‌آيد فرد دچار کم ‌خوني شده و در ضمن به قدري احساس خستگي مي ‌کند که از انجام کارهاي معمول روزمره برنمي ‌آيد.
    به‌ هم ريختگي هومورني:
    در زنان، کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد مي ‌تواند سبب کاهش وزن و خستگي، اشتياق شود.
    خواب پريشي :
    خواب پريشي يا رفتارهاي غير طبيعي در زمان خواب شامل راه رفتن حين خواب، حرف زدن در خواب، کابوس‌هاي شبانه و کوبيدن سر به جايي است که در نتيجه‌ي آن فرد بلند شده، مي‌نشيند و خودزني کرده و فرياد مي‌کشد. در نوعي از خواب‌ پريشي به نام «اختلال رفتار حرکت سريع چشم» فرد ممکن است (در پاسخ به يک رؤيا) به صورت غير ارادي مشت يا لگد بزند يا دستانش را تکان دهد. اين اختلال بيش‌تر مردان مسن‌تر را هدف قرار داده و با افزايش احتمال ابتلا به بيماري پارکينسون همراه است.
    کمبود ويتامين هاي گروه B :
    کمبود برخي از ويتامين ها نيز همراه با ضعف و بي‌ حالي است که مي توان به ويتامين هاي گروه B به خصوص B2 و B6 و نياسين اشاره کرد که با کمبود آن فرد دچار تحريک پذيري و عصبي بودن ، ضعف و بي‌ حالي مي شود و در صورتي که فردي از الگوي غذايي نامناسبي پيروي کند احساس ضعف و بي‌ حالي کرده و بايد گفت با الگوي غذايي نابسامان فرد به درجاتي از ضعف و بي‌ حالي دچار مي شود.
    هرچند کمبود ويتامين‌هاي B1، B2، B6 و نياسين همگي مي‌توانند موجب ضعف و بي‌ حالي شوند، کمبود «حاشيه‌اي» ويتامين B12 بسيار شايع‌تر است و اهميت خاصي دارد. منظور از کمبود حاشيه‌اي حالتي است که در آن کمبود به آن شدتي نيست که موجب علائم باليني واضح شود نتيجه آن که اولاً تشخيص آن دشوار است و ثانياً ممکن است اختلالات خفيف کارکردي و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و ديگر تنيدگي (استرس)ها وجود داشته باشد. در اين حال ممکن است بيمار تنها از بي‌خوابي، تحريک پذيري، عدم تمرکز و سرانجام ضعف و بي‌ حالي شکايت داشته باشد.
    سندرم پاي بيقرار (RLS):
    اين مشکل باعث مي‌شود فرد به صورت غير قابل کنترلي پاهاي خود را حين خواب تکان دهد. فرد ممکن است سوزش، خارش و يا حالات دردناکي را در پاهاي خود احساس کند. در يک اختلال خواب مرتبط به نام «اختلال دوره‌اي جنبش اندام»، حرکات سريع يا حالت پريدن دست‌ها و پاها باعث خواب منقطع در فرد مي‌شود که اين اتفاق عدم شادابي فرد هنگام صبح را در پي دارد.
    جلوگيري از خواب زياد, علت خواب زياد چيست
    عفونت ممکن است خود را به شکل خستگي شديد بروز دهد
    درمان خواب زياد:
    با پزشک خود در اين رابطه مشورت کنيد.
    تشخيص بيماري و اينکه خودتان متوجه شويد که بهبود حاصل کرده ايد يا خير بسيار مهم است. بعضي اوقات بعضي داروها باعث ايجاد خواب آلودگي مي شوند که دکترتان به راحتي مي تواند آن را تشخيص و دارو را برايتان عوض کند. مشکلات خواب مي تواند بر اساس شرايط مختلف مثل افسردگي، اختلالات فصلي، مشکلات قلبي، سرطان، مشکلات تيروئيد و… ايجاد شود.
    درمان دارويي
    در صورت پرخوابي معمولا محرک‌هايي مانند آمفتامين، متيل فنيديت، و مدافينيل، تجويز مي‌شود. ساير دارو‌هاي مورد استفاده براي درمان اين اختلال، شامل کلونيدين، لوودوپا، بروموکريپتين، دارو‌هاي ضد افسردگي، و مهارکننده‌هاي مونوآمين اکسيد هستند.
    داروي آرمودافينيل نيز در سال ۲۰۰۷ براي درمان اختلال خواب پرخوابي تاييد شد که از لحاظ شيميايي مشابه مدافينيل است.
    آرمودافينيل داراي مزيت‌هايي است از جمله اين که مقدار کمتري از آن تأثير بيشتري خواهد داشت.
    روغن‌هاي معطر
    مقداري روغن اکاليپتوس، نعناع، وانيل يا اسطوخودوس به آب وان بيافزاييد و سپس حمام کنيد. عطر اين گياهان آرامبخش است و سبب رفع خستگي مي‌شود و ميزان جذب اکسيژن را در بدن افزايش مي‌دهند و در نتيجه جريان خون در کل بدن بهبود مي‌يابد.
    اين عطر‌ها با از بين بردن خستگي و استرس، باعث شادابي ذهن و بدن مي‌شوند. از اين روغن‌ها مي‌توان براي ماساژ بدن نيز استفاده کرد.
    يوگا
    يک ورزش ذهني و جسمي است که هدفش ايجاد هماهنگي احساسات، بدن و ذهن است.
    يوگا شامل حرکات و تمرينات زيادي است که به قدرت بدني نياز دارد و البته بعضي از حرکات آن نيز فقط به تمرکز نياز دارد. علاوه بر اين يوگا بر نظم تنفس تکيه دارد و مشکلات تنفسي را اصلاح مي‌کند.
    در نتيجه سطح اکسيژن بدن افزايش مي‌يابد و همراه آن شادابي نيز افزايش مي‌يابد.
    مصرف قهوه:
    کساني که تا ديروقت کار مي‌کنند مي‌توانند بين کار فنجاني قهوه بنوشند.
    زيرا قهوه حاوي کافئين استوموجب تحريک مغز و افزايش هوشياري و رفع خواب آلودگي مي‌شود. اما فقط يک فنجان قهوه کافي است تا خستگي رفع شود و نياز نيست ليوان پشت ليوان پر و خالي شود. زيرا مصرف بيش از اندازه قهوه باعث کم آبي بدن و در نتيجه افزايش احساس خستگي مي‌شود.
    چاي و دمنوش
    چاي حاوي فلاونوئيد است که يک آنتي اکسيدان قوي است.
    يک فنجان چاي خواب آلودگي و سردرد را در عرض چند دقيقه رفع مي‌کند و فرد را براي کار آماده مي‌سازد.
    چاي سياه، چاي سبز، دمنوش علفِ ليمو يا دمنوش ليمو نمونه‌هايي از چاي هستند که براي رفع خستگي مفيد هستند.
    دمنوش بابونه و ريشه‌ي سنبل‌الطيب نيز خواص آرامبخش دارد و خواب را افزايش مي‌دهد.
    در مواردي که خستگي آنقدر شديد است که خواب به چشم‌تان نمي‌آيد اين دمنوش بسيار مفيد است.
    هر روز کمي حمام آفتاب بگيريد:
    حمام آفتاب به شما کمک خواهد کرد تا چرخه خوابتان را منظم کنيد چرا که آفتاب به تنظيم ساعت بدن کمک مي کند.
    – اعتدال در مصرف الکل.
    – پرهيز از غذاهايي که سوزش سر دل ايجاد مي کنند يا باعث سوء هاضمه مي شوند. مثل غذاهاي خيلي چرب، پرادويه، نوشيدني هاي پر از شکر، مرکبات قبل از خواب
    – توجه به نور کافي خانه در طي روز و تاريک کردن اتاق خواب در حين خواب
    – تنظيم يک برنامه روتين براي خواب که در آن شخص سر ساعت مشخصي عادت کند که به خواب برود.
    – تنظيم دماي مناسب اتاق خواب- پرهيز از منابع نور مصنوعي در محيط خواب و قبل از خواب رفتن، مثلا استفاده از گوشي و تبلت قبل از خواب – رختخواب راحت
    گردآوري:بخش سلامت بيتوته

برچسب ها

ارسال دیدگاه