دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

خبرنگاران اين خوراکي ها را در برنامه غذايي خود بگنجانند/ خبرنگاران آنتي اکسيدان بيشتري مصرف کنند

 آرزو
 ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • خبرنگاران اين خوراکي ها را در برنامه غذايي خود بگنجانند/ خبرنگاران آنتي اکسيدان بيشتري مصرف کنند

    خبرگزاري آريا – يک متخصص تغذيه گفت: تغذيه سالم ضامن سلامتي شخص از نظر عملکرد جسمي و ذهني است. به عبارتي ديگر فردي که از تغذيه سالم برخوردار باشد بسيار بهتر روي کارهاي روزمره اش تمرکز مي کند.
    دکتر کوروش صمدپور متخصص تغذيه و رژيم درماني در خصوص اهميت تغذيه در برخي از مشاغل بخصوص «خبرنگاري» به جام جم آنلاين گفت: استرس جزء اصلي ماهيت شغل خبرنگاري بوده و ممکن است به واسطه مشغله کاري زياد نتوانند در وعده هاي غذايي مناسب غذا بخورند، لذا به سراغ ميان وعده ها مي روند. مصرف نان سبوس دار با پنير و گردو يکي از بهترين گزينه ها براي ميان وعده خبرنگاران است.
    صمدپور خاطرنشان کرد: همچنين خبرنگاران به دليل استرس هاي کاري ميزان ترشح اکسيدان در بدنشان بالاست، علاوه بر آن به دليل آلودگي هوا و مصرف برخي از مواد غذايي فرآوري شده راديکال هاي آزاد در بدن توليد مي شود به عبارتي ساده تر راديکال هاي آزاد عامل انواع هاي بيماري سخت در بدن مانند سرطان ها، بيماري هاي قلبي و … هستند. بنابراين براي خنثي کردن اين راديکال ها تنها بايد مواد حاوي آنتي اکسيدان استفاده کنيم .
    وي معتقد است، آنتي اکسيدان ها طيف وسيعي را شامل مي شوند اما مهم ترين منابع آن انواع کلم ها اعم بروکلي،گل کلم، کلم سفيد و قرمز است. همچنين چاي سبز، کدو تنبل، زردآلو، هويج، زيتون از منابع سرشار آنتي اکسيدان بوده که مصرف روزانه آن براي بدن هيچ مشکلي ندارد.
    اين متخصص تغذيه مصرف روزانه يک عدد تخم مرغ را به خبرنگاران توصيه کرد و گفت: تخم‌مرغ به لحاظ غذايي ماده‌اي بسيار مفيد و مغذي است. هر تخم‌مرغ بزرگ حدود ۷۰ کالري دارد و منبع سرشاري از پروتئين است که سطح قندخون را تنظيم مي‌کند. در واقع پروتئين‌هاي موجود در تخم‌مرغ با توجه به کيفيت بالايي که دارند، اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن را تامين مي‌کنند. زرده تخم‌مرغ نيز حاوي آنتي‌اکسيدان‌هايي است. افرادي که کلسترل بالايي دارند مي توانند هفته اي دو عدد مصرف نمايند.
    وي تاکيد فراواني به نوشيدن آب فراوان کرد و گفت: خبرنگاران روزانه از مايعاتي همچون آب و چاي کمرنگ بيشتر استفاده کنند و درهنگام مصاحبه و تهيه گزارش استفاده ازآب و چاي گزينه مناسبتري نسبت به آب ميوه هاي صنعتي و شربت هاي شيرين است و از مصرف زياد قهوه که حاوي کافئين است جدا خودداري کنند، زيرا خبرنگاري شغل پر استرسي است و کافئين اضطراب را زياد مي کند.
    صمدپور به خبرنگاران توصيه کرد: هنگام فعاليت از مصرف ميان وعده هاي ناسالم همچون انواع بيسکويت و کيک هاي صنعتي به دليل اينکه حاوي مقدار زيادي شکر هستند و با روغن هاي ناسالم که داراي اسيد ترانس بالاست، خودداري کنند زيرا فرد را درگير بيماري هايي چون بيماري هاي قلبي و عروقي، کبد چرب مي کند.
    وي گفت: در نتيجه خبرنگاران براي تجديد قوا از ميان وعده هاي سالم مثل ميوه ، بادام ،گردو، خرما، مويز، ماست کم چرب، يا ساندويچ هاي کوچک که حاوي کربوهيدرات، پروتئين و روغن هاي سالم است، استفاده کنند.
    صمدپور تاکيد کرد: خبرنگاران علاوه بر تغذيه مناسب بايد خواب کافي و به اندازه اي داشته باشند. همچنين هر ۳۰ دقيقه از ميز کاري خود فاصله بگيرند و با انجام حرکات ورزشي منظم و مصرف ميان وعده هاي سالم استرس را از بدن خود دور کنند تا بتوانند ادامه روزتان را با آرامش و فکري آسوده سپري کنند.
    اين متخصص در پاسخ به اين پرسش که تغذيه سالم در چه خوراکي هايي يافت مي شود به جام جم آنلاين گفت: گروه هاي اصلي مواد غذايي اعم از سبزي و ميوه، لبنيات، غلات و پروتئين ها هستند که قسمت اعظم غذاي ما بايد از غلات (نانها، برنج، ماکاروني و …) باشد. متاسفانه امروزه از نان سفيد و برنج سفيدي که فاقد سبوس است در وعده هايي غذايي خود استفاده مي کنيم که جزء غلات مناسب نيستند. چرا که باعث بالارفتن سريع قندخون شده و فرد را از ويتامين هاي گروه ب و املاح محروم مي نمايد.
    صمدپور هشدار داد: اگر از برنج قهوه اي استفاده نمي کنيد حداقل از نان هاي سبوس دار، غلات کامل و نان جو در وعده هاي غذايي استفاده شود. ۵۵ درصد انرژي روزانه انسان بايد از غلات کامل تامين گردد. لذا هرچه نان سفيد و سيب زميني کمتر باشد مسلما بدن سالم تر خواهيد داشت.
    اين متخصص مصرف روزانه ميوه و سبزيجات را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: بسيار توصيه مي شود روزانه بين ۵ تا ۸ واحد از اين گروه استفاده شود چرا که به دليل فيبر و ويتامين هاي سرشار نياز بدن به انواع ويتامينها را تامين مي کند. افراد از ميوه هاي همه رنگ استفاده کنند زيرا هر ميوه به علت رنگ و مواد موجود فوايد خاص خود را داراست، چرا که برخي از ميوه ها حاوي ويتامين هاي آ بيشتر و برخي ديگر سرشار از ويتامين سي هستند.
    وي در ادامه بيان کرد: متاسفانه مصرف گروه شير و لبنيات که سرشار از کلسيم و ويتامين دي است در کشور ما بسيار پايين بوده لذا توصيه مي شود مصرف اين گروه را در نوع کم چرب در وعده هاي غذايي خود بگنجانيم.
    صمدپور گوشت و پروتئين را يکي از مهم ترين گروه هاي غذايي دانست و گفت: مصرف گوشت سفيد (مرغ و ماهي) از گوشت قرمز بسيار مفيد تر است همچنين نحوه پخت گوشت نيز يکي از نکات مهم ديگر در مصرف گوشت است، چرا که اگر گوشت فراوري شود و يا در روغن بسيار و روي آتش سرخ يا کبابي گردد قطع به يقين ضرر زيادي براي بدن داشته و در برخي مواقع باعث بروز سرطان نيز مي شود. گوشت هاي داخل خورشت و گريل شده بهترين نحوه پخت گوشت به حساب مي آيد.
    بيتا نوروزي/جام جم آنلاين

برچسب ها

ارسال دیدگاه