دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

توصيه‌هاي طب ايراني در ماه رمضان / نوشيدن آب گرم در افطار را فراموش نکنيد

 آرزو
 ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
 9 views
 بدون دیدگاه

  • توصيه‌هاي طب ايراني در ماه رمضان / نوشيدن آب گرم در افطار را فراموش نکنيد

    خبرگزاري آريا – مشاور وزير و مدير کل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت بر رعايت توصيه‌هاي طب ايراني در ماه مبارک رمضان براي ارتقاي تندرستي تاکيد کرد.
    به گزارش خبرگزاري آريا ، محمود خدادوست با اشاره به حديث پيامبر اکرم(ص) که فرمودند «روزه بگيريد تا تندرست بمانيد»، ابعاد تندرستي در اين حديث را فراتر از بعد جسماني و رواني دانست و گفت: به قول حکيم پارسي‌نويس، سيد اسماعيل جرجاني، هم نفس بر بدن اثر مي‌گذارد و هم بدن بر نفس، ولي به دليل تسلط نفس بر بدن، اثر آن بيشتر بوده و چه بسا که با روزه گرفتن بيشتر به تندرستي روحاني رسيده و به سلامت جسماني خود کمک کنيم.
    وي با تاکيد بر پيام اصلي طب ايراني و اساس آن که حفظ و ارتقاي تندرستي و اصلاح سبک زندگي است، افزود: با رعايت توصيه‌هاي طب ايراني در ارتباط با ماه مبارک رمضان، سختي‌هاي ظاهري روزه‌داري کاهش يافته و روزه به واقع، سبب ارتقاي تندرستي مي‌شود و چه بسا در افرادي که پس از اصلاح مزاج معده روزه مي‌گيرند، برخي مشکلات گوارشي نيز بهبود مي‌يابد.
    هرگز با آب يخ و نوشيدني‌هاي سرد افطار نکنيد
    مدير کل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان در سال‌هاي اخير با فصول گرم و روزهاي طولاني سال که بدن مدت زمان زيادي گرسنگي و تشنگي را تحمل مي‌کند، تاکيد کرد: يکي از توصيه‌هاي بسيار مهم اين است که روزه‌داران تحت هيچ شرايطي، با آب يخ و نوشيدني‌هاي سرد افطار نکرده و روزه خود را باز نکنند، چراکه به دليل بالارفتن حرارت معده در اثر گرسنگي طولاني‌مدت، کارکرد معده براي هضم غذا، دچار اختلال مي‌شود.
    خدادوست با بيان اينکه در طب ايراني و طبق آنچه قديمي‌ها همواره سعي بر رعايت آن داشته‌اند، توصيه به مصرف يک استکان آب ولرم و خرما يا شير گرم و خرما براي باز کردن روزه شده است، گفت: نوشيدني ولرم باعث مي‌شود حرارت بالاي معده فروکش کرده و مصرف خرما نيز به دليل جذب سريع قند آن، از ايجاد اشتهاي کاذب که منجر به پرخوري و روي هم‌خوري در زمان افطار مي‌شود، جلوگيري کرده و اين امر، به صحت دستگاه گوارش کمک مي‌کند.
    وي همچنين، بازکردن روزه با سکنجبين ولرم را براي افرادي که در هنگام افطار بسيار تشنه هستند، توصيه کرد و با اشاره به فاصله کوتاه بين افطار تا سحر و تاکيد بر توجه به توصيه کلي در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زماني ميان زمان مصرف غذا تا هنگام خواب، افزود: بايد از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهيز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر يک تا دو ساعت است، مصرف نوشيدني‌هاي خنک مانند يک ليوان از مخلوط عرق کاسني و شاه‌تره، به ميزان مساوي از هر کدام، براي کاهش تشنگي‌هاي طول روز، توصيه مي‌شود.
    راهکار کاهش تشنگي و پيشگيري از پرخوري در ماه مبارک رمضان
    مدير کل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت همچنين يادآور شد: در طب ايراني براي رفع تشنگي زياد و پرهيز از پرخوري در ماه مبارک رمضان، مصرف يک ليوان فالوده خيار با سکنجبين که از خيار رنده شده و حل شده در سکنجبين به دست مي‌آيد و يا هندوانه با سکنجبين توصيه شده که به اصلاح کبد نيز کمک مي‌کند.
    وي با توصيه به استفاده از سبزي خوردن در وعده افطار براي جلوگيري از بروز يبوست و پرهيز از مصرف برخي غذاهاي سنگين مرسوم در اين وعده، تاکيد کرد: در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعيف است و سنت مصرف حليم، آش رشته و شله‌زرد در وعده افطار، مربوط به زمان تقارن ماه مبارک رمضان با فصول سرد سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتري داشته و هضم در معده با قدرت بيشتري انجام مي‌شود.
    افطار، سبک و سحري بايد کامل ميل شود
    مشاور وزير بهداشت با اشاره به اهميت خواب شبانه در ماه رمضان که هضم وعده افطار را آسان کرده و به باز شدن اشتها براي خوردن سحري کمک مي‌کند، گفت: سحري بايد کامل ميل شود تا بدن بتواند ۱۵ تا ۱۶ ساعت گرسنگي در طول روز را تحمل کرده و قواي کافي نيز داشته باشد.
    وي علت بي‌اشتهايي افراد براي خوردن سحري را پرخوري و روي هم‌خوري شبانه يا نخوابيدن در شب دانست و افزود: توصيه مي‌شود افطاري، سبک و در حد مصرف نان و پنير و سبزي يا گردو و يا غذاهاي سبک باشد تا اشتهاي فرد براي خوردن سحري در اثر پرخوري و روي هم‌خوري در وعده افطار، از بين نرود.
    خدادوست با توصيه به زودتر بيدار شدن براي خوردن سحري در کساني که اشتهاي کافي براي اين وعده ندارند، تاکيد کرد: توصيه مي‌شود روزه‌داران، بلافاصله بعد از خوردن سحري و تا حدود دو ساعت بعد از آن که غذا از معده عبور مي کند، نخوابيده و از اين فرصت براي انجام فعاليت‌هاي عبادي و دانشي خود بهره ببرند.
    وي در خصوص خواب روز در ماه رمضان نيز گفت: از آنجايي که روز طولاني است و در طول آن روزه هستيم، خواب در طول روز، به شرط آنکه نزديک غروب آفتاب نباشد، براي تجديد قوا و کاهش تشنگي و خشکي بدن با بازگرداندن مقداري رطوبت به آن، توصيه مي‌شود.

برچسب ها

ارسال دیدگاه