دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

تغذيه در سالمندان

 آرزو
 ۲۸ آبان ۱۳۹۷
 1 views
 بدون دیدگاه

  • تغذيه در سالمندان

    خبرگزاري آريا- سازمان بهداشت جهاني براين عقيده است که جمعيت افراد سالمند در کشورهاي کم درآمد و با درآمد متوسط  در حال رشد است و در بيش از ۴۰ سال آينده کشورهاي توسعه يافته مامن ( خانه ) حدود ۸۰ درصد از افراد سالمــــند سراسر جهان خواهد بود.
    به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايفدانا : به گفته ي هنري کارشناس اداره نظارت بر موادغذايي آشاميدني آرايشي و بهداشتي معاونت غذا  و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران براساس پيش بيني هاي اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت پيش بيني شده است در سال ۲۰۵۰ درصد جمعيت سالمند در ايران از ميانگين جهان و آسيا بيشتر خواهد بود. جمعيت سالمند اکنون يک پديده جهاني است و ديگر به کشورهاي توسعه يافته و پردرآمد محدود نمي گردد. .
    اين درصد بر اساس سرشماري سال۱۳۹۵ ،  28/9 درصد از جمعيت ۷۹ ميليوني کشور است. همه ما افراد مسن تر از خودرا مي شناسيم  اما بسته به شرايط  خودشان پير محسوب مي گردند  . امروزه موي خاکستري ، چين و چروک ، بازنشستگي يا سن بالاي ۶۵سال پير تعريف نمي شود. ۶۵ تا ۷۴ سال “ابتداي سالمندي ” ( young old ) ، ۷۵ تا ۸۴ سال سالمند (old  ) و ۸۵ سال و بالاتر ” اواخر سالمندي ” ( oldest  old ) . اخيرا برخي گروه سني ۹۰ سال را سالمند جديد (New old  )  مي نامند . اکنون بيشتر از ۱۰۰ هزار نفر بالاي ۱۰۰ سال زندگي مي کنند و ديگر منحصر بفرد نيستند و برخي از آن ها هنوز مستقل زندگي مي کنند.
    هنري عنوان کرد : سالمندي يک روند طبيعي بيولوژيک است . اگرچه با کاهش عملکرد فيزيولوژيک همراه است و اندام ها با افزايش سن تغيير مي يابند.  ميران تغييرات در افراد مختلف متفاوت است . نکته مهم آن است که بين تغييرات طبيعي که در اثر افزايش سن بوجود مي آيد و تغييراتي که منجر به بيماري هاي مزمن مثل آرتروسکلروزيس مي گردد ، تفاوت  قائل گرديم. حداگثر سن رشد انسان در سي سالگي است و پس از آن بدن شروع به پير شدن مي نمايد. بيماري ها و آسيب هاي عملکردي بخش غير قابل اجتنابي از افزايش سن هستند. فاکتورهايي مثل ژنتيک ، بيماري ها ، شرايط اقتصادي اجتماعي و و شيوه هاي زندگي تعيين مي کنند که افزايش سن براي هر نفر چگونه منجر به تغييرات مي گردد.
    تغييراتي که با افزايش سن در بدن ايجاد مي گردد عبارتند از : تغييراتدر ترکيب بدن و تحليل عضلاني  ، چاقي ، بويايي و چشايي ، شنوايي و بينايي ، کاهش ايمني بدن ، مشکلات دهاني مثل فقدان دندان ها ، خشکي دهان ، مشکلات گوارشي و مشکلات قلبي عروقي ، کليوي ، عصبي وزخم هاي بستر هستند.
    کيفيت زندگي به احساس شادي و رضايت از زندگي و محيط گفته مي شود کيفيت زندگي مرتبط با سلامت ، احساس رضايت فردي از سلامت جسمي ، روحي و توانايي واکنش به فکتورهاي فيزيکي و اجتماعي در محيط زندگي است . سالمندان اغلب با مشکلات سلامتي و کاهش عملکرد بدن خود روبرو هستند ، کيفيت زندگي را تحت شعاع قرار مي دهد . تغييرات رواني اغلب تحت عنوان کلي افسردگي در سالمندي عنوان مي گردد و دامنه آن از فرد به فرد تغيير مي کند. در سالمندان افسردگي اغلب بوسيله شرايط ديگر ي مثل بيماري هاي قلبي ، سکته مغزي  ، ديابت ، سرطان ها ، غم و اندوه يا استرس ايجاد مي گردد.
    وي در ادامه به شيوه هاي سالم زندگي اشاره داشت و افزود : در سالمندان ،مراقبت هاي تغذيه اي به به کنترل بيماري يا درمان هاي دارويي تغذيه اي محدود نمي شود بلکه تمرکز قوي بر شيوه هاي سالم زندگي و پيشگيري از بيماري ها دارد. اين گروه بيشتر از هرسن ديگري طالب سلامت و اطلاعات تغذيه اي هستند . بدون افزايش تاکيد بر رژيم غذايي بهتر و فعاليت فيزيکي بيشتر در تمام سنين ، هزينه هاي مراقبت از سلامت بطرز فوق العاده اي با افزايش سن افزايش مي يابد. بنابرايت هيچوقت براي تاکيد بر تغذيه به منظور ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماري ها دير نيست.
    تغذيه در سه مرحله در پيشگيري از بيماري ها نقش موثري دارد. پيشگيري اوليه : در اين مرحله تاکيد تغذيه بر ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماري هاست. پيشگيري ثانويه : با کاهش خطر و کاهش روند پيشرفت بيماري هاي مزمن تغذيه اي درگير است تا عملکردمفيد و کيفيت زندگي را تامين نمايد. سومين مرحله پيشگيري : مراقبت و مديريت موردي بيماران است که با تخليه ذخاير بدن بدليل مشکلات جويدن و اشتها ، رژيم هاي غذايي تغيير يافته و محدوديت هاي عملکردي اغلب به مشکلات تغذيه اي دچار هستند و متخصصين تغذيه بيمار مورد نظر را مشاوره نموده و رژيم غذايي اورا کنترل مي کنند.
    تعداد زيادي از افرادي که در اواخر سنين سالمندي هستند اغلب نيازهاي تغذيه اي خاصي دارند زيرا افزايش سن روي جذب ، استفاده و دفع مواد مغذي تاثير مي گذارد. در اين سنين ۱)دريافت غلات کامل ، سبزيجات با برگ هاي سبز تيره و سبزيجات با رنگ نارنجي ، حبوبات و شير بايد افزايش يابد ( DRI براي گروه سني ۵۰ تا ۷۰ و ۷۱ تا بالاتر )توصيه شده است  2)مواد غذايي با تراکم مواد مغذي بالا که حاوي چربي کمتر در مواد جامد هستند و بدون شکر توصيه مي شود.۳) دريافت سديم و چربي هاي اشباع کاهش يابد.
    بعلاوه مطالعات نشان داده است سالمندان دريافت کالري کمتر ، چربي کمتر ، فيبر ، کلسيم ، منيزيم ، روي ، مس ، فولات ، و ويتامين B12,C,E  و D  از رژيم غذايي خود داشته اند.

برچسب ها

ارسال دیدگاه