دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

باورهاي اشتباه درباره استرس

 آرزو
 ۱۶ آبان ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • باورهاي اشتباه درباره استرس

    خبرگزاري آريا – در اين مطلب با باور‌هاي اشتباهي که درباره استرس ميان مردم رواج پيدا کرده است، مي‌پردازيم.
    به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران، اگر مي‌خواهيد استرستان را کنترل کنيد بايد نسبت به آن خوب آگاهي داشته باشيد اما در ميان تمام اطلاعاتي که در مورد استرس و به طور کل هر نوع مشکل ديگري در سلامت وجود دارد، اطلاعات و باورهاي نادرستي نيز هستند که باعث مي‌شوند تا حدودي آشفته شويد و نتوانيد تصميم و انتخاب درستي در مورد شيوه‌ي مديريت استرس خود داشته باشيد.
    در ادامه به چند مورد از اطلاعات نادرستي که در مورد استرس رواج دارند، مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد.
    استرس باعث سرطان مي‌شود
    اگر زياد استرس داريد ممکن است نسبت به تأثيرات منفي اين همه استرس نگران شويد و استرستان بيشتر هم بشود؛ اما بايد بدانيد که استرس رواني به خودي خود باعث بيماري نمي‌شود. اگر اخيراً متوجه شده‌ايد سرطان داريد خودتان را بابت استرس‌هايي که در گذشته داشتيد سرزنش نکنيد.
    واقعيت اين است که استرس مي‌تواند باعث شود سراغ مکانيسم‌هاي ناسالمي برويد مثلاً پرخوري، نوشيدن الکل و يا سيگار کشيدن و اين‌ها عواملي هستند که ريسک ابتلا به سرطان را بالا مي‌برند. اجازه ندهيد استرس شما را وادار به انتخاب‌هاي ناسالم بکند. ورزش کنيد، سبزيجات بخوريد و خوب بخوابيد.
    خود مراقبتي را تمرين کنيد تا استرستان کنترل شود
    خود مراقبتي اين روزها مُد شده و اغلب توصيه مي‌شود براي حفظ تندرستي به خودتان برسيد مثلاً مانيکور کنيد يا در وان آب گرم ريلکس کنيد.
    اين تکنيک‌ها براي آرام‌سازي بسيار خوب‌اند اما براي تسکين استرس، تکنيک‌هاي چندان مفيدي نيستند.
    سالم‌ترين خود مراقبتي بايد با ارزش‌هاي شما پيوند خورده باشد: چه چيزي به شما احساس ارزشمند بودن مي‌دهد؟ چه چيزي زندگي را برايتان معنا مي‌کند؟ چه چيزهايي از همه برايتان مهم‌تر است؟ مثلاً شرکت در گروه‌هاي نيکوکاري شايد بيشتر از سفر به سواحل دريا برايتان آرامش‌بخش نباشد اما براي روحتان خوب است و از اين رو ابزاري است ارزشمند براي غلبه بر استرس‌ها.
    تکنيک‌هاي تسکين استرس براي همه‌ افراد جواب مي‌دهند
    بارها و بارها شنيده‌ايد که بايد مديتيشن يا يوگا انجام دهيد و ممکن است شما بارها و بارها اين توصيه را ناديده گرفته باشد زيرا اگر به طور ناآموخته باور داشته باشيد که اين فعاليت‌ها که ثابت شده همگي براي مبارزه با استرس مفيدند، ممکن است بيشتر استرس بگيريد.
    يک رويکرد خاص وجود ندارد که براي همه تيپ افرادي مناسب باشد. زيرا سبک زندگي و خوي و طبع افراد با هم متفاوت است و روش‌هاي متفاوتي نيز براي تسکين استرس مي‌طلبد. ذهن آگاهي بدون شک از مؤثرترين تکنيک‌هاي کاهش استرس است اما ذهن آگاهي براي همه‌ي افراد يک‌جور نيست.
    شما نمي‌توانيد بر استرس ناشي از تشخيص يک بيماري غلبه کنيد
    شکي نيست که بيماري مزمن مي‌تواند روحا شما را آزار بدهد. حدود ۴۰ درصد از بيماران روماتيسمي، افسردگي دارند و حدود يک‌سوم از بيماران سندرم روده تحريک‌پذير از افسردگي و اضطراب رنج مي‌برند اما اين شرايط اجتناب‌ناپذير نيست.
    هر کسي گهگاه مي‌تواند افسرده شود، عصباني شود، اعتمادبه‌نفس داشته باشد، يا اندوهگين باشد. اگر شما خودتان را در بيماري‌تان خلاصه کنيد، يعني تسليم شده‌ايد اما اگر باورتان را به چالش بکشيد خواهيد ديد شما تماماً آن شرايطي نيستيد که بيماري‌تان براي شما ايجاد کرده است. مي‌توانيد بپذيريد که بيماري شما بخشي از زندگي‌تان است که دوستش نداريد اما همه چيزتان نيست.
    اگر کسي استرس داشته باشد همه خواهند فهميد
    علائم و نشانه‌هاي استرس زيادند. برخي از آن‌ها مانند نوسانات خلقي، تند حرف زدن يا گوشه‌گيري براي همه قابل رويت‌اند اما بسياري از علائم مانند دل‌شوره زياد، اضطراب و يا افسردگي، دروني‌اند و ممکن است نتوانيد آن‌ها را ببينيد.
    اگر خوب بخوابيد، ورزش کنيد و درست غذا بخوريد استرس نخواهيد داشت
    عادت‌هاي درست زندگي مشخص‌اند و ترديدي نداريم که به سلامت جسم و روحمان کمک مي‌کنند. اما همچنان ممکن است استرس‌هايي داشته باشيم که حتي علت آن را ندانيم. از خودتان در مورد ريشه‌ي استرستان سؤال کنيد و ببينيد از کجا ناشي مي‌شود و چه مي‌توانيد بکنيد تا منبع استرستان از شما دور شود، مثلاً ساعات کمتري کار کنيد يا قبل از خواب گوشي‌تان را چک نکنيد.
    استرس باعث زخم معده مي‌شود
    زخم معده در بيشتر موارد ناشي از باکتري هليکوباکترپيلوري است. البته مصرف آسپرين يا داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي براي طولاني‌مدت نيز مي‌توانند موجب زخم معده شوند.
    با اين حال خوب است بدانيد مغز و بدن ارتباط تنگاتنگي با هم دارند و طبيعي است که وقتي استرس داريد در معده‌تان نيز احساس ناراحتي کنيد. يک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بين استرس و سندروم روده تحريک پذير ارتباط معناداري وجود دارد. پس اگر استرس داريد و دچار مشکلات گوارشي هستيد، حتما با پزشکتان در ميان بگذاريد.
    وقتي استرس گرفتيد ديگر نمي‌توانيد کاري کنيد که بدتر نشود
    روبرو شدن با يک چالش استرس برانگيز باعث مي‌شود عضلاتتان دچار تنش شوند و ممکن است عرق کنيد. به محض اينکه اين واکنش‌ها را احساس کرديد ممکن است تصور کنيد بد هستند.
    اين طرز فکر باعث مي‌شود استرستان تشديد نيز بشود. اما به جاي اين طرز فکر مي‌توانيد مثلاً خودتان را معلق در يک وان آب گرم تصور کنيد يا تصور کنيد در ميان يک جنگل هستيد و از سکوت و آرامش و هواي تازه‌ي آن استفاده مي‌کنيد. اين روش‌ها مي‌توانند استرستان را خنثي کنند.
    هدف، آرام کردن بدن و رها کردن ذهن است.
    استرس بهترين انگيزه است
    خيلي‌ها فکر مي‌کنند اگر استرس نداشته باشند هيچ کاري نمي‌توانند بکنند مثلاً اگر براي انجام پروژه به آن‌ها ضرب العجل کوتاه مدتي داده نشود انجامش نخواهند داد. ما اغلب انگيزه را با استرس اشتباه مي‌گيريم. درست است که هر دو ما را به جلو پيش مي‌رانند اما يکي به ما توان مي‌دهد و ديگري توانمان را تحليل مي‌برد.
    شما مي‌توانيد بدون اينکه دچار استرس شويد، انگيزه‌هاي سالم‌تري براي خود پيدا کنيد. مثلاً هدف را براي خود يادآوري کنيد و ارزش کاري که انجام مي‌دهيد را پيش خود مرور کنيد، يا به لذتي فکر کنيد که بعد از اتمام کار نصيبتان خواهد شد. به جاي ترس و شکست، روي موفقيت و رشد تمرکز کنيد تا احساس موفقيت و عزت نفس در شما تقويت شود و منبع خوبي براي انگيزه‌تان باشد.

برچسب ها

ارسال دیدگاه