دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

اين ۸ ماده غذايي را هميشه خام بخوريد

 آرزو
 ۲۴ دی ۱۳۹۷
 2 views
 بدون دیدگاه

  • اين 8 ماده غذايي را هميشه خام بخوريد

    خبرگزاري آريا – همانطور که مي‌دانيد نبايد مرغ يا تخم مرغ را به شکل خام مصرف کنيد. اما مصرف برخي از مواد غذايي به صورت خام مي‌تواند براي سلامت مفيد باشد و خواص غذايي فرواني را براي بدن فراهم آورد. اگر چه ممکن است بعضي از آن‌ها را در اغلب مواقع به شکل پخته مصرف کنيد.
    به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از عصر شهروند، همانطور که مي‌دانيد نبايد مرغ يا تخم مرغ را به شکل خام مصرف کنيد اما مصرف برخي از مواد غذايي به صورت خام مي‌تواند براي سلامت مفيد باشد و خواص غذايي فرواني را براي بدن فراهم آورد.
    اگر چه ممکن است بعضي از آن‌ها را در اغلب مواقع به شکل پخته مصرف کنيد.
    ۱- بروکلي
    به احتمال قوي شما نيز جزو آن دسته از افرادي هستيد که در کودکي جهت مصرف کلم و يا بروکلي با مادرتان بحث داشته ايد، اما شايد مادرتان به شما نگفته بود که بروکلي خام خواص بيشتري نسبت به پخته آن دارد و البته ممکن است مادرتان نيز از امر بي اطلاع بوده باشد.
    بروکلي حاوي مقادير بالايي از ترکيبات گياهي سولفورفان است که به پيشگيري از سرطان، بيماري قلبي، التهاب، افسردگي و بيماري‌هاي مضر ديگر کمک مي‌کند و يک پژوهش در سال ۲۰۰۸ در مجله کشاورزي غذا و شيمي نشان داد که بدن هر فرد هنگامي که بروکلي خام مصرف مي‌کند سولفورفان را با سرعت بيشتري جذب مي‌نمايد.
    نتايج پژوهش ديگري در سال ۲۰۰۹ نيز حاکي از آن بود که پختن بروکلي به شيوه‌هاي متفاوت از جمله مايکروويو کردن، جوشاندن و سرخ کردن مي‌تواند مقدار ويتامين C بروکلي را کاهش دهد. در صورتي که نمي‌توانيد بروکلي را به صورت خام استفاده نماييد بهتر است آن را به شکل بخار پز شده مصرف کنيد. اين روش پختن حداقل تاثير کمتري بر روي مواد مغذي آن دارد.
    ۲- پياز
    پياز‌ها حاوي غلضت بالاي از فلاونوئيد کوئرستين هستند که مزاياي فراواني دارند از جمله مبارزه با سرطان.
    اشلي والتر متخصص تغذيه ادعا مي‌کند: «هنگامي که پياز‌ها به شکل خام مصرف مي‌شوند خواص مقابله با سرطان به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد.» طبخ آن‌ها مي‌تواند فوايد ترکيبات گياهي موجود در پياز‌ها را که با سرطان مبارزه مي‌کنند کاهش دهد.
    علاوه بر اين، پياز از خانواده سبزيجات سيري محسوب مي‌شود که به معناي داشتن عوامل ضد پلاکت است و مي‌تواند از بيماري قلبي و عروقي پيشگيري کند.
    تحقيقي در سال ۲۰۱۲ نشان داد هنگامي که پياز خام پخته مي‌شود، مزايايي که براي سلامت قلب فراهم مي‌آورد به طور کامل در عرض ۳۰ دقيقه يا کمتر بسته به شکل پياز که سالم يا خرد شده باشد، از بين مي‌رود.
    ۳- سير
    سير هم مانند پياز از خانواده سبزيجات سيري است و داراي خواص ضد انعقادي خون است، به اين معنا که خواصي دارد در مقابله با بيماري‌هاي قلبي و عروقي موثر است.
    بر اساس نتايج يک تحقيق مشخص شد که پختن سير در ۲۰۰ درجه سلسيوس به مدت ۶ دقيقه به طور کامل مزاياي ضد انعقادي سير خرد نشده را از بين مي‌برد و اين خواص به ميزان زيادي در سير خرد شده کاهش مي‌يابد.
    نانسي ووبري متخصص تغذيه ادعا مي‌کند که تحقيقات نشان داده اند گرما آنزيم آليناس را در پياز غير فعال مي‌کند.
    جوشاندن سير به مدت ۲۰ دقيقه خواص ضد باکتري آن را سرکوب مي‌کند و فقط يک دقيقه گرماي مايکروويو ۱۰۰ درصد قابليت ضد سرطاني آن را از بين مي‌برد. خرد کردن سير و کنار گذاشتن آن به مدت ۱۰ دقيقه قبل از گرما ديدن مي‌تواند تا حدودي قدرت ضد انعقادي آن را حفظ کند، با اين وجود بهتر است بدانيد خواص سير پخته شده همچنان حدود ۳۰ درصد کمتر از سير خام است.
    ۴- بلوبري
    احتمالا مي‌دانيد که بلوبري و انواع توت براي سلامت شما بسيار مفيد هستند، اما آيا مي‌دانيد چقدر به سلامتي کمک مي‌کنند؟ جولي جوفريون متخصص تغذيه ادعا دارد، «بلوبري و ساير توت‌ها حاوي آنتي اکسيدان‌هاي بيشتري نسبت به ساير ميوه‌ها هستند که بخش زيادي از آن به دليل مقادير بالاي پلي فنل‌ها است.»
    مصرف خام آن‌ها به شما اطمينان مي‌دهد که همه خواص مفيد بلوبري‌ها را دريافت کرده ايد. نتايج تحقيقي در مجله کشاورزي و شيمي غذا نشان مي‌داد که بلوبري پردازش شده از طريق پختن بر روي حرارت، روي گاز يا استفاده از آن به عنوان مواد مياني (به هنگامي که خمير قبل از پختن به دست مي‌آيد) از مقدار پلي فنل‌هاي آن مي‌کاهد.
    ۵- فلفل دلمه‌اي قرمز
    فلفل دلمه‌اي يک ماده غذايي است که آسان و سريع در کنار انواع غذا‌ها مي‌تواند استفاده شود، اما ممکن است فقط بخواهيد آن‌ها را به صورت خام مصرف کنيد.
    فلفل دلمه‌اي قرمز منبع عالي ويتامين C است و به گفته سازمان ملي سلامت و بهداشت، حرارت دادن آن مي‌تواند ويتامين C فلفل قرمز را از بين ببرد.
    ۶- کلم کِيل
    سبزيجات از دسته کلم‌ها مانند کلم کيل داراي ترکيباتي به نام گلوکوزينولات هستند و هنگامي که با آنزيم ميروزيناز تماس پيدا مي‌کنند به يک ترکيب شيميايي متفاوت تبديل مي‌شوند.
    با اين حال، حرارت مي‌تواند ميروزيناز را غير فعال کند بنابراين کلم کيل پخته شده نمي‌تواند همان ويژگي‌هاي ضد بيماري نمونه خام را داشته باشد.
    ۷- چغندر
    ممکن است براي شما عجيب باشد، اما بايد بدانيد که شما مي‌توانيد چغندر را به صورت خام مصرف کنيد. در واقع آن‌ها به شکل خام واقعا سالم‌تر از حالت پخته هستند.
    چغندر‌ها حاوي مقدار زيادي فيبر، فولات (يک فرم از ويتامين B9)، ويتامين C و منگنز مي‌باشند با اين حال بنا به گفته ريبکا پارک، پرستار مرکز درماني نيويورک، چغندر پخته تقريبا ۲۵ درصد کمتر حاوي فولات و ساير ويتامين‌ها و مواد معدني است.
    از سبزيجات ريشه‌اي با استفاده از رنگي که دارند در سالاد خود استفاده کنيد، در ابتدا به خوبي تميزشان کنيد به طوري که لايه بيروني آن‌ها از گل و لاي کاملا جدا شود و با سبزيجات خام ديگر يا مرکبات سالادي لذيذ براي خود تهيه کنيد.
    ۸- آناناس
    اليزابت تراتنر متخصص طب سوزني و درمان‌هاي طبيعي مي‌گويد:«آناناس کبابي (گريل شده) يک افزودني دلپذير به منوي غذا‌هاي کبابي به حساب مي‌آيد، اما خوردن آن به اين شکل مي‌تواند فرد را از دريافت خواص و مزاياي بي نظير آن محروم کند».
    تحقيقي که در سال ۲۰۱۰ انجام شده بود نشان داد که آب آناناس تازه در کاهش التهاب و نئوپلازي روده (رشد غير طبيعي بافت اطراف روده بزرگ) بر روي موش‌هاي مبتلا به کوليت در مقايسه با آب آناناس جوشيده شده بيشتر موثر است.
    محققين اين موضوع را با مقدار بالاي آنزيم بروملين در آب آناناس تازه مرتبط مي‌دانند که سبب کاهش تورم‌ها مي‌شود.
    اگر چه اين تحقيق تنها بر روي موش‌ها انجام شده است، اما بررسي و ارزيابي‌هاي اخير عنوان شده در سال ۲۰۱۷ نشان مي‌دهد که بروملين به عنوان يک عامل ضد التهاب با دارو‌هاي ضد التهابي غير استروئيدي برابري مي‌کند و همچنين عوارض کمتري دارد.
    دکتر ترانتر ادعا مي‌کند، مصرف آناناس خام در کاهش ورم و خونريزي در بيماراني که جراحي را تجربه کرده اند، موثر و کمک کننده است.

برچسب ها

ارسال دیدگاه