دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

انواع اختلال يادگيري و علائم آن

 آرزو
 ۱۶ آذر ۱۳۹۷
 3 views
 بدون دیدگاه

  • انواع اختلال يادگيري و علائم آن

    خبرگزاري آريا –
    اختلال يادگيري
    ناتواني‌هاي يادگيري در کودکان بسيار کم سن و سال رخ مي‌دهد
    انواع اختلال يادگيري مانند نارساخواني، توانايي فرد در فهم يا استفاده‌ي او از زبان، انجام محاسبات رياضي، هماهنگي حرکات و توجه مستقيم را تحت تاثير قرار مي‌دهند. اين اختلالات معمولا در بدو ورود کودک به مدرسه شناسايي مي‌شوند.
    ناتواني‌هاي يادگيري، اختلالاتي هستند که بر توانايي فرد براي درک يا استفاده از زبان گفتاري‌ يا نوشتاري، محاسبات رياضي، حرکات هماهنگ و يا توجه مستقيم تاثير مي‌گذارند. اگرچه ناتواني‌هاي يادگيري در کودکان بسيار کم سن و سال رخ مي‌دهد، اما اين اختلال تا زماني که کودک به سن مدرسه مي‌رسد ناشناخته باقي مي‌مانند. تحقيقات نشان مي‌دهد که ۸ تا ۱۰ درصد از کودکان آمريکايي زير ۱۸ سال داراي نوعي اختلال يادگيري هستند.
    اختلال يادگيري چيست؟
    اختلال يادگيري توانايي تفسير آنچه را که فرد مي‌بيند يا مي‌شنود، و يا ارتباط دادن اطلاعات دريافتي از قسمت‌هاي مختلف مغز را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين محدوديت‌ها مي‌توانند در قالب مشکلات خاص در خواندن و نوشتن، هماهنگي، خويشتن داري، يا توجه بروز پيدا کنند. اين مشکلات در مدرسه بر روي انجام تکاليف تاثير مي‌گذارند و مي‌توانند مانع يادگيري خواندن، نوشتن يا رياضي شوند. اختلالات يادگيري هيچ تاثيري بر ضريب هوشي کودک نداشته و يا نشانه‌اي از کم هوشي يا هوش زياد او نيست.
    اختلالات يادگيري مي‌تواند در طول زندگي يک فرد در شرايط خاصي حضورش حس شده و برخي جنبه‌هاي مختلف زندگي شخص را تحت تاثير قرار دهد، مانند مدرسه، کار، زندگي روزمره، موقعيت‌هاي خانوادگي، بازي و روابط دوستانه. در برخي افراد اين همپوشاني‌ها کاملا قابل تشخيص است و در برخي ديگر تنها بعضي از جنبه‌هاي زندگي مورد تاثير قرار مي‌گيرد.
    دقت داشته باشيد که همه‌ي مشکلات در يادگيري در دسته‌ي اختلال يادگيري نمي‌گنجد. بسياري از کودکان در رشد مهارت‌هاي خاصي کمي کندتر هستند. از آنجا که کودکان تفاوت طبيعي در نرخ رشد خود نشان مي‌دهند، گاهي آنچه به نظر مي‌رسد اختلال يادگيري باشد، ممکن است به سادگي تاخير يا کندي در بلوغ باشد. براي تشخيص ناتواني در يادگيري، شرايط کودک بايد با معيار‌هاي خاصي مطابقت داشته باشد.
    علائم اختلال يادگيري
    براي تشخيص ناتواني در يادگيري، شرايط کودک بايد با معيار‌هاي خاصي مطابقت داشته باشد
    انواع اختلالات يادگيري عبارتند از:
    نارساخواني (Dyslexia): ديسيليکا، يک نوع اختلال يادگيري مبتني بر خواندن و زبان است. با اين مشکل، يک کودک برخي از حروف، کلمات، جملات يا پاراگراف‌ها را درک نکند. براي مثال، در آغاز کلاس اول، ممکن است کودکان گاهي اوقات حروف را وارونه بخوانند و بنويسند. اين مشکل در اوايل يادگيري مي‌تواند عادي باشد، اما در اواسط سال تحصيلي اين مشکلات بايد ناپديد شوند. اما يک دانش آموز مبتلا به نارساخواني ممکن است نتواند بر اين مشکل فائق آيد و اختلال با رشد کودک از بين نمي‌رود. براي چنين کودکي، حرف ت ممکن است شبيه پ باشد. او ممکن است بنويسد نا، اما واقعا منظورش با باشد. ممکن است کودک شما ۷ را وارونه کند تا به ۸ برسد.
    علاوه براين، کودک مبتلا به نارساخواني، گاهي ممکن است کلمات، جملات يا حروف را در حال حرکت يا پرواز ببيند. اين‌ها مشکلات بينايي نيستند و تنها اختلالي در تفسير اطلاعات توسط مغز هستند.
    نارسانويسي يا نوشتارپريشي (dysgraphia): اصطلاحيست مربوط به مشکلات نوشتن. فرد مبتلا به اين اختلال، ممکن است در نوشتن حروف يا جاي دادن آن‌ها در فضاي مشخصي به مشکل بربخورد. منظم و تميز نوشتن براي او وقت گير و تلاش بر است. با اين حال و با وجود تلاش زياد، همچنان ممکن است خواندن خط اين افراد دشوار باشد. معلم اين افراد ممکن است بگويند که کودک در تمام کردن تکاليفش کند است يا والدين اين افراد حس مي‌کنند تکاليف نوشتاري فرزندشان بسيار ناقص است يا دير تمام مي‌شود.
    اختلال يادگيري رياضي (Dyscalculia): ديسکالکوليا اختلال در يادگيري رياضي است. کودک ممکن است نمراتش در زبان و تاريخ خوب باشد، اما در امتحانات رياضي و انجام محاسبات رياضي به مشکل بربخورد. رياضي براي خيلي از دانش آموزان دشوار است، اما فرد مبتلا به اختلال يادگيري رياضي، مشکلات بيشتري نسبت به همکلاسي‌هايش دارد. اين اختلال ممکن است او را در حل محاسبات ابتدايي که ديگران به سادگي بر آن‌ها فائق مي‌آيند، دچار مشکل کند.
    در مبتلايان به ناتواني يادگيري، اختلالات پردازش اطلاعات، باعث مي‌شود فرد در دريافت و پردازش اطلاعات دريافتي از حواس ديدن، شنيدن، چشيدن، بوکشيدن و لمس کردن دچار مشکل شوند. اين مشکلات به توانايي ديدن يا شنيدن فرد مربوط نمي‌شوند و تنها مربوط به شرايطي در مغز هستند که بازيابي اطلاعات را دشوار مي‌کنند.
    اختلال يادگيري
    دقت کنيد در برخورد با کودکان مبتلا به انواع اختلال يادگيري، بايد بسيار صبور باشيد
    علائم اختلال يادگيري
    دانش آموزاني که دچار اختلال يادگيري هستند، اغلب در تحصيلات خود چندسال از هم سن و سالان خود عقب‌تر بوده و با مهارت‌هاي خواندن، نوشتن و يا محاسبات رياضي دچار مشکل هستند.
    اگر فرزند شما در طي ۶ ماه گذشته حداقل يکي از علائم زير را دارا بوده احتمالا به اختلال يادگيري مبتلا است:
    خواندن کند و نارسا؛ براي خواندن متون تلاش زيادي مي‌کند
    زماني که مطلبي را مي‌خواند کلمات را نمي‌فهمد
    تلفظ ضعيف يا نادرست کلمات
    عبارت نوشتاري با خطا‌هاي دستوري يا نقطه‌گذاري، عدم شفافيت در ايده‌ها، و نظم پايين در پاراگراف‌ها
    مشکلاتي در فهمي اندازه‌ها يا روابط اعداد يا مشکلات محاسباتي که درسن او غيرعادي است
    مشکلات محاسباتي و دشواري در حل مسائل رياضي به علت محاسبات نادرست
    اگر دشواري‌ها يا مشکلات آن‌ها با مهارت‌هاي تحصيلي به مرور بيشتر مي‌شود و باعث ايجاد اختلال چشمگير در روند تحصيل يا کارشان مي‌شود.
    درمان اختلال يادگيري
    اولين قدم براي کمک به کودکان مبتلا به انواع اختلال يادگيري تشخيص اين است که آيا کودک به ناتواني يادگيري دچار هست يا نه. قبل از ارائه هرگونه آموزش خاص يا خدمات مرتبط با يک کودک ناتوان در يادگيري بايد يک ارزيابي کامل و فردي نسبت به وضعيت او انجام شود. همچنين يک
    دانش آموز بايد هر سه سال يک بار ارزيابي شود. اين ارزيابي شامل جمع آوري اطلاعات از منابع مختلف مثل پدر و مادر و معلم درباره‌ي عملکرد کودک در حوزه‌هاي مشکوک به ناتواني است. در اين ارزيابي ممکن است فاکتور‌هاي شناختي، رفتاري و فيزيکي نيز مورد توجه قرار گيرد.
    براي درمان اختلالات يادگيري روش‌ها و رويکرد‌هاي متفاوتي وجود دارد که با توجه به وضعيت فرد انجام مي‌شوند.
    روش ادراکي – حرکتي، که در آن محيط را براي افزايش يادگيري تغيير مي‌دهند. انجام بازي‌هاي مختلف، حل معما، انجام تمرينات گوناگون به روند يادگيري کودک کمک مي‌کند.
    روش‌هاي دارويي، که در آن انواع ويتامين براي بيمار تجويز مي‌شود.
    درمان با روش نوروفيدبک، که براساس تحقيقات تاثير زيادي بر کودکان مبتلا به اختلال يادگيري داشته است.
    و چندين روش درماني و خدماتي ديگر که به برقراري ارتباط ميان بخش‌هاي مختلف مغز کمک مي‌کنند.
    دقت کنيد در برخورد با کودکان مبتلا به انواع اختلال يادگيري، بايد بسيار صبور باشيد و با معلم آن‌ها همکاري لازم را داشته باشيد. اين کودکان بايد تحت آموزش‌هاي خاص و مرتبط با شرايطشان قرار بگيرند تا بازدهي بهتري در يادگيري داشته باشند.
    منبع: setare.com

برچسب ها

ارسال دیدگاه