دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

اضطراب امتحان با افزايش سختگيري والدين

 آرزو
 ۹ خرداد ۱۳۹۷
 3 views
 بدون دیدگاه

  • اضطراب امتحان با افزايش سختگيري والدين

    خبرگزاري آريا –
    اضطراب در امتحان
    سختگيري و توقع بالاي والدين براي امتحان منجر به افزايش اضطراب دانش‌آموزان مي‌شود‎
    طالبي روانشناس باليني همزمان با ايام امتحانات دانش‌آموزان در يادداشتي به راهکارهاي مديريت اضطراب دانش‌آموزان اشاره کرده است.
    او در بخشي از اين يادداشت تاکيد کرده است: سختگيري و توقع بالاي والدين براي نمره عالي ( مطلوب ) و هشدار و تاکيد بيش از اندازه براي امتحان منجر به افزايش اضطراب دانش‌آموزان مي‌شود.
    مشروح اين يادداشت بدين شرح است:
    هميشه با نزديک شدن به فصل امتحانات دغدغه‌هاي خانواده‌ها بيش از گذشته شده و اضطراب به شدت در بين خانواده نمايان مي‌شود و بنابراين نوع مديريت کردن اضطراب اهميت بسياري دارد و عدم انتقال اضطراب بيشتر از والدين به دانش‌آموز مهم است.
    اضطراب امتحان نوعي مشغله و درگيري ذهني است که به نوعي عدم ايمان به داشته‌هاي خود همراه با افکار منفي، عدم تمرکز، افت تحصيلي و در نهايت واکنش‌هاي روحي، رواني و جسماني نامتناسب از قبيل ( تپش قلب، احساس درد در قفسه سينه، تنگي نفس، تعريق فراوان در نواحي مختلف، خشکي گلو و دهان و احساس خستگي ) همراه است.
    اما اضطراب در زمان امتحان مي‌‌تواند دلايل متفاوتي داشته باشد که برخي از آنها بدين شرح است:
    سختگيري و توقع بالاي والدين براي نمره عالي ( مطلوب ) و هشدار و تاکيد بيش از اندازه براي امتحان.
    تهديد و ترس: والدين دائما فرزندان و دانش‌آموزان را با عدم قبولي، ترس و دلهره تهديد مي‌کنند.
    انتقال اضطراب از والدين به فرزندان: وقتي خود والدين به نوعي اضطراب دارند طبيعي است که اين اضطراب را به شدت به فرزندان منتقل مي‌کنند مهم اين است که عدم کنترل اضطراب خود والدين بسيار خطرناکتر از اضطراب دانش‌آموزان است.
    مقايسه کردن: مقايسه توانايي‌هاي فرزندان و دانش‌آموزان با يکديگر و در ادامه سرزنش دانش آموزان که خود باعث کاهش اعتماد به نفس مي‌شود.
    پاداش‌هاي نامناسب: پاداش دادن هميشه راه حل مناسبي براي کسب نمره عالي نيست.
    سطح انتظارات: يادمان باشد انتظارات بيش از اندازه و نامناسب است که با سطح توانايي دانش آموزان همخواني ندارد.
    کمبودهاي دروني: گاهي والدين با کمبودهاي دروني که دارند دانش‌آموز را از مسير اصلي خود که تحصيل و فراگيري و به دنبال علاقمندي‌هاي خود رفتن است دور مي‌کنند.
    درمان اضطراب امتحان
    اضطراب در زمان امتحان مي‌‌تواند دلايل متفاوتي داشته باشد‎
    * راهکارهاي کاهش اضطراب امتحان
    به توانايي‌هاي فرزندانمان اعتماد کنيم.
    ترجيحا سعي کنيم سطح انتظارات خود را با سطح توانايي فرزندانمان يکي قرار دهيم. قدردان تلاش فرزندان هرچند کم باشيم.
    ترجيحا عملکرد دانش‌آموز را با تجربه‌هاي قبلي و سوابق قبلي خودش مقايسه کنيم.امتحان نوعي آموزش و جزيي از آموزش است پس آن را عملکردي طبيعي بدانيم و حساسيت‌هاي بي مورد را کنار بگذاريم.
    تحت هر شرايطي کنار فرزندانمان باشيم.يادشان دهيم که تلاششان براي يادگيري است نه براي نمره.با فرزندان به گونه‌اي رفتار کنيم که عقايد و نظراتشان در مورد امتحان به راحتي بيان کنند. آخرين وضعيت درسي فرزندان را از معلمان و مشاوران جويا شويم.
    ساعات خواب فرزندانمان را تنظيم کنيم ( طبق سيکل منظم خواب ) شب‌ها زودتر بخوابند و صبح‌ها زودتر بيدار شوند. از مشاجره و درگيري لفظي و خانوادگي بخصوص در ايام امتحانات بپرهيزيد. تشويق و تاکيد بر روي نقاط قوت فرزندان اهميت بسزايي دارد و باعث انگيزه آنان مي‌شود.
    همراهي مشاوران مدرسه در آرامش دانش‌آموزان نقش موثري در ايام امتحانات دارد.
    ترجيحا در زمان درس خواندن فرزندانمان همراه و کنار آنان باشيم. طبق نظر مشاوران و باکمک فرزندانمان براي آنان برنامه‌ريزي کنيم.يادشان دهيم هر ۵۰ دقيقه درس خواندن نياز به ۱۰ دقيقه استراحت دارد و درآن زمان تغذيه مختصري بخورند.ساعت‌هاي پاياني شب زمان مناسبي براي درس خواندن نيست زيرا مغز به پايين ترين سطح آگاهي خود مي‌رسد.
    منبع : تسنيم

برچسب ها

ارسال دیدگاه