دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

از «هجده درصد» تا «چریکه بهرام» و روایتی از کارگردان «جن گیر» در راه حقیقت

 کیمیا
 ۲۱ آبان ۱۳۹۷
 1 views
 بدون دیدگاه

  • از «هجده درصد» تا «چریکه بهرام» و روایتی از کارگردان «جن گیر» در راه حقیقت

    سینماحقیقت

    خبرهایی از مستند «هجده درصد»، نمایش مستندی درباره‌ی کارگردان جن‌ گیر و مستندی درباره‌ی بهرام بیضایی از جمله خبرهای جشنواره‌ی سینما حقیقت است.

    مستند «هجده درصد» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «مصطفی شبان» که روایتی از بهبود جسمی یک جانباز شیمیایی است، آماده نمایش شد.

    به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تولید مستند «هجده درصد» به کارگردانی مصطفی شبان پس از دو سال و نیم به پایان رسید و نسخه نهایی این مستند در مدت زمان ۵۷ دقیقه آماده نمایش عمومی شد.

    در خلاصه موضوع مستند «هجده درصد» آمده است: چهاردهم فروردین سال ۱۳۶۷ یک فروند هواپیمای ایرانی حامل ۵ مجروح شیمیایی ایرانی وارد فرودگاه ژاپن شد تا آن‌ها در این کشور تحت درمان قرار گیرند. در جمع این جانبازان “علی جلالی” حال جسمانی وخیم‌تری نسبت به سایرین داشت. او صد روز تحت درمان پزشکی قرار گرفت اما سرانجام دکتر ژاپنی با ناامیدی او را به ایران بازگرداند تا آخرین روزهای زندگی‌اش را در کنار خانواده خود بگذراند. حال پس از گذشت ۱۷ سال یک تماس تلفنی دکتر ژاپنی را به حیرت وامی‌دارد…

    به گفته مصطفی شبان، تعدد شخصیت‌های فیلم، تصاویر و عکس‌های آرشیوی و هچنین نیاز به هماهنگی‌های بسیار، وقت و انرژی بسیاری از عوامل فیلم گرفته و به همین دلیل ساخت فیلم دو سال و نیم زمان برده است.

    «هجده درصد» یکی از مستندهای نیمه‌بلند متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت است.

    عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: مصطفی شبان، نویسنده: مصطفی شبان و محمدعلی یزدان‌پرست، فیلمبرداران: سیدحسن سیدی‌پریشان، رضا محنا، جعفر براتی،حمید کاظمی، صدابرداران: مصطفی بهمنی، سیدرضا حسینی، حسین رحیم‌زاده، صداگذار: محمدعلی یزدان‌پرست، تدوینگران: محمدعلی یزدان‌پرست، محمد طالبی، گوینده متن: ناصر طهماسب، مدیر تولید، دستیار کارگردان و مجری طرح: مجید جوادی‌پویا، انیماتور: فرید کرمی، شیدخت دژم‌شهابی، عکاس: احمد امامی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با مشارکت شبکه مستند سیما

    کارگردان «جن‌گیر» به سینماحقیقت می‌آید

    مستندی از زندگی هنری «ویلیام فریدکین» کارگردان فیلم مشهور «جن‌گیر»، در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده می‌رود.

    به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این فیلم با عنوان «فریدکین بدون ممیزی» Friedkin Uncut به کارگردانی «فرانچسکو زیپل»، پرتره‌ای از «ویلیام فریدکین» کارگردان فیلم‌هایی چون جن‌گیر، ارتباط فرانسوی و… است.

    «فریدکین بدون ممیزی» محصول سال ۲۰۱۸ کشور ایتالیا است که در بخش کلاسیک جشنواره ونیز هم به نمایش درآمده است.

    در این فیلم مستند ۱۰۶ دقیقه‌ای، فریدکین برای اولین بار مخاطبان پرشمار خود را از طریق تم‌ها و داستان‌هایی که بر زندگی و حرفه‌ی هنری وی تاثیر گذاشته، به سفری جذاب می‌برد.

    ویلیام فریدکین متولد سال ۱۹۳۵ در آمریکا (۸۳ ساله)، برنده دو جایزه اسکار سال ۱۹۷۱ برای ساخت فیلم «ارتباط فرانسوی» و نامزد اسکار بهترین کارگردانی اسکار ۱۹۷۳ برای فیلم «جن‌گیر» بوده است. او با این دو فیلم مشهور، جایزه گلدن‌گلوب را هم برده است. آخرین فیلم فریدکین «جوی قاتل» است که سال ۲۰۱۱ در جشنواره ونیز روی پرده رفت. جادوگر، گشت‌زنی، معامله قرن، ۱۲ مرد خشمگین، زندگی و مرگ در لس‌آنجلس، حشره و… از دیگر آثار این کارگردان مطرح سینماست.

    چریکه‌ی بهرام متقاضی سینماحقیقت

    «چریکه‌ی بهرام یا ایمان به قدرت تصویر» عنوان مستندی از فرشید قلی‌پور است که متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.

    فرشید قلی‌پور درباره‌ی ساخت مستند «چریکه‌ی بهرام یا ایمان به قدرت تصویر» گفت: ما در این مستند چندان وارد زندگی شخصی بهرام بیضایی نشدیم و ۱۰ فیلم سینمایی این کارگردان شامل «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» را بررسی کردیم.

    وی افزود: در این مستند طی گفتگو با برخی از افرادی که سابقه همکاری با بهرام بیضایی داشتند، مانند فاطمه معتمدآریا، پرویز پورحسینی، مجید مظفری و همچنین تعدادی از صاحب‌نظران حوزه سینما و تئاتر از جمله علی دهباشی و مجید برزگر تلاش کردیم به اندیشه این کارگردان نزدیک شویم.

    قلی‌پور با اشاره به تمرکزی که در این مستند بر آثار سینمایی بهرام بیضایی داشته‌اند، تصریح کرد: چون متریال تصویری از تئاترهای استاد نداشتیم، کمتر توانستیم روی تئاترهای ایشان مانور بدهیم؛ بنابراین حجم گسترده‌ای از محتوای مستند معطوف به آثار سینمایی بهرام بیضایی شد.

    این فیلمساز در توضیح دلیل نامگذاری این مستند گفت: بهرام بیضایی در نامگذاری آثارش از جمله «افرا؛ یا روز می‌گذرد»، «تاراج‌نامه یا ذیل جهان‌گشا»، «مرگ یزدگرد یا مجلس شاه‌کشی»، «یوانا یا نامه‌ای به هیچ‌کس» و «گبر گور یا گفتگو با خاک» نشان داده که به حرف «یا» علاقه دارد. همچنین این کارگردان در مقاله‌ای که به مناسبت افتتاح نمایشگاه عکس عزیز ساعتی برای او فرستاد، نوشته بود: «خانه‌نشینی شغل ماست؛ هنوز شروع نکرده بازنشسته‌ایم! هیچ‌کس نمی‌پرسد چطور زندگی می‌کنی؟ جز لبخند سوخته‌ی عزیز ساعتی تنها یک چیز هنوز به اعتبار اولش باقی است؛ ایمان به قدرت تصویر! چه راست و دروغ‌ها با آن می‌توان گفت و ما دروغ نگفتیم!» به همین دلیل نام این مستند ۸۲ دقیقه‌ای را «چریکه‌ی بهرام یا ایمان به قدرت تصویر» گذاشتیم.

    عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:  پژوهشگر و کارگردان: فرشید قلی‌پور، تصویربردار: وحید گلریز، صدابردار و صداگذار: فرامرز نصیری، تدوینگر: ژینوس پدرام، گویندگان: نصراله مدقالچی و زهره شکوفنده، راوی: پیام دهکردی، مدیر تولید: ساسان عبدی، مدیر صحنه: آرمین بهفروزی، عکاس: آرش ملاحسنی، تهیه‌کنندگان: امیر ملاحسنی و فرشید ‌قلی‌پور.

    ساخت هشت فیلم کوتاه داستانی با عناوین تاریکی، جای خالی سکوت، گلابتون، یکشنبه، وقتی ساعت هفت بار نواخت، رو به آبی، حضور، پاز؛ کارگردانی فیلم بلند ویدیویی “کیک تلخ” و ساخت یک سریال تلویزیونی به نام “اختیار دارین”، از فعالیت‌های فرشید قلی‌پور در عرصه‌ی سینماست.

    دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در شهر تهران برگزار خواهد شد.

    انتهای پیام 

    برچسب‌ها:

    • مستند هجده درصد

برچسب ها

ارسال دیدگاه