دوستی ها، عکس بازیگران، فال روزانه، اخبار جنجالی، آموزش مسائل زناشویی

آيا رفتارهاي بد فرزندانمان را تشديد مي‌کنيم؟

 آرزو
 ۱۶ آبان ۱۳۹۷
 3 views
 بدون دیدگاه

  • آيا رفتارهاي بد فرزندانمان را تشديد مي‌کنيم؟

    خبرگزاري آريا –
    رفتار کودک
    کودکان راهکارهاي لازم براي مديريت ناراحتي‌ها و دردهاي خود را ندارند
    کودکان راهکارهاي لازم براي مديريت ناراحتي‌ها و دردهاي خود را ندارند. ذهن آن‌ها ظرفيت هضم نااميدي را ندارد و نمي‌توانند خود را آرام کرده و واکنش‌هايشان را کنترل کنند.
    زماني که مي‌ترسيم يا تهديد مي‌شويم، تجربه حس‌هايي چون خشم و سرپيچي طبيعي هستند. اين مسئله در کودکان نيز صادق است؛ چه خطر واقعي و از بيرون باشد و چه از درون خودمان نشئت بگيرد، مانند زمان‌هايي که عميقاً ناراحتيم يا سرشار از خجالت، غم، اندوه و نااميدي هستيم. خشم و عصبانيت مي‌توانند حس ناچاري و بي‌قدرتي را از بين ببرند و به‌طور موقت درد را آرام کنند.
    کودکان راهکارهاي لازم براي مديريت ناراحتي‌ها و دردهاي خود را ندارند. ذهن آن‌ها ظرفيت هضم نااميدي را ندارد و نمي‌توانند خود را آرام کرده و واکنش‌هايشان را کنترل کنند. تنبيه کودکان براي اين رفتارها نه‌تنها غيرمنصفانه، بلکه بي‌فايده است. تنها سبب مي‌شود ضعف بيشتري احساس کنند و درنتيجه عصباني‌تر مي‌شوند.
    اگر تنبيه رفتارها بد کودکان را تشديد مي‌کند، پس چه چيزي روي بدرفتاري کودکان جواب مي‌دهد؟ زماني که کودک عصباني، بداخلاق و سرکش است چه بايد کرد؟
    ۱٫ آرام باشيد و با کودک همدلي کنيد. کودک عصباني و سرکش در حال عذاب کشيدن است. آن‌ها احساس خطر مي‌کنند. بنابراين سرشان داد نکشيد و تنبيهشان نکنيد. اجازه ندهيد رفتار بد کودک احساساتتان را جريحه‌دار کند. اگر با کودک به‌تندي سخن بگوييد يا تنبهش کنيد، دنيايش را ترسناک‌تر کرده‌ايد و احتمال طغيان‌هاي رفتاري در آينده را افزايش داده‌ايد. در عوض سعي کنيد يک بزرگ‌سال قابل‌اعتماد باشيد. نفس عميق بکشيد و رنج و عذاب کودکتان را درک کنيد. شما الگويي از مهارت‌هاي احساسي به کودکتان ارائه مي‌دهيد، پس خيلي مراقب باشيد.
    ۲٫ علت خشم را تأييد کنيد. با آرامش به فرزندتان نشان دهيد که دليل ناراحتي‌شان را درک مي‌کنيد (چه به نظرتان منطقي باشد و چه نباشد). اين‌گونه احساس امنيت خواهند کرد و عوامل مؤثر در خشم را بهتر درک مي‌کنند.
    ۳٫ به آن‌ها بگوييد که تمام احساسات قابل‌قبول‌اند. حتي حس‌هاي بد مانند خشم، حسادت، نااميدي و غم نيز احساساتي واقعي هستند. به فرزندتان نگوييد آرام باشد و درست رفتار کند. در عوض پذيراي احساساتشان باشيد (هر نوع احساسي) و از اينکه به شما اعتماد کردند و حسشان را با شما در ميان گذاشتند، سپاس گذار باشيد. پذيرش شما اجازه مي‌دهد که فرزندتان نيز حس‌هاي منفي خود را قبول کند و به دنبال سرکوب کردنشان نباشد.
    ۴٫ بگوييد که نمي‌توانند بر اساس خشم خود عمل کنند. هرگز نبايد به کودکان اجازه داد ديگران را بزنند يا گاز بگيرند، حتي والدينشان را. اگر کودک چنين کاري کرد، بايد برايشان محدوديت‌هايي تعيين شود تا در کنترل خشم به آن‌ها کمک کند. مي‌توانيد بگوييد “هرچه قدر دوست داري عصباني باش، اما اجازه نمي‌دهم من يا ديگر افراد را بزني. مي‌تواني بدون کتک زدن بگويي که چقدر از دست ما عصباني هستي.”
    ۵٫ نزديک و صميمي باشيد. کودک عصباني، بداخلاق و سرکش ترسيده است. آن‌ها به فردي آرام و قوي نياز دارند تا بهشان آرامش دهد و بهترين راه براي پشت سر گذاشتن مشکل را پيدا کنند.
    رفتارهاي بد فرزندان
    به کودکان بياموزيد عواملي که آزارشان مي‌دهد را به‌موقع و قبل از بالا گرفتن تشخيص دهند
    ۶٫ نقش بازي کنيد و نقش‌هايتان را با هم عوض کنيد. نقش کودک عصباني يا فرد شروري که کودک را عصباني کرده بازي کنيد. از عروسک‌ها يا لباس‌هاي مناسب براي ايفاي نقش استفاده کنيد. خيلي زود مي‌بينيد که اشک کودک به خنده تبديل مي‌شود و راه‌حل‌هاي خلاقانه پديدار مي‌شوند؛ زيرا کودک حس مي‌کند ديگران او را درک کرده‌اند.
    ۷٫ ليستي از راهکارها براي کنترل خشم بنويسيد. مثلاً چند نفس عميق، گوش دادن به موسيقي، رقص، رفتن به مکاني ساکت و آرام، فشار دادن دکمه “مکث” و شمردن تا ده، پياده‌روي در هواي آزاد، خلق يک اثر هنري که بيانگر خشم باشد.
    ۸٫ به کودکتان در تشخيص علائم هشداردهنده کمک کنيد. به کودکان بياموزيد عواملي که آزارشان مي‌دهد را به‌موقع و قبل از بالا گرفتن تشخيص دهند. اگر فرزندتان هنوز خيلي جوان است، اين وظيفه بر دوش شما قرار مي‌گيرد: مطمئن شويد که تغذيه، خواب و ورزش کودک مناسب است. باگذشت زمان و بزرگ‌تر شدن کودک، به او بياموزيد مسائل را قبل از تبديل‌شدن به مشکل شناسايي کند.
    ۹٫ در حل مشکلات مشارکت کنيد. هدفتان اين است که به کودک بياموزيد براي رويارويي با چالش‌ها و مشکلات زندگي يک مکانيسم مقابله‌اي داشته باشد، آن‌هم بدون اينکه خشمگين و عصباني شود. زماني که طوفان مشکلات فرونشست، درباره آنچه رخ‌داده و راه‌هاي مختلف براي رويارويي با آن در آينده صحبت کنيد. کمک کنيد تا احساس قدرت بيشتري داشته باشند و اجتناب از مشکلات و کنترل زندگي خود را بياموزند.
    ۱۰٫ مراقب خودتان باشيد. هر دقيقه‌اي را که با فرزندتان سپري مي‌کنيم، درواقع داريد نحوه رفتار را به او مي‌آموزيد. سعي کنيد ابتدا خودتان عادت‌هاي سالم داشته باشيد (خواب، تغذيه، ورزش، هواي آزاد) تا در زمان وقوع مشکل واکنش درستي نشان دهيد. تلاش کنيد که نمونه خوبي براي کودکتان باشيد: فردي که با احساسات مثبت و با مهرباني و آرامش با چالش‌هاي زندگي مواجه مي‌شود.
    ۱۱٫ صبور باشيد. ايجاد صفات مثبت در خود به سال‌ها تمرين و تجربه نياز دارد. بسياري از بزرگ‌سالان هرگز به اين نقطه نمي‌رسند. بنابراين درروند يادگيري کودکتان آرام باشيد.
    ۱۲٫ از ديگران يا افراد متخصص کمک بگيريد. برخي افراد بي‌ثبات‌تر از ديگران هستند و به کمک حرفه‌اي نياز دارند.اگر شما و کودکتان مدام عصباني و تهاجمي مي‌شويد و راهکارهاي بالا به شما کمک نمي‌کند، بهتر است به يک متخصص مراجعه کرده و درخواست کمک کنيد.
    ۱۳٫ با ايجاد احساس امنيت در فرزندانتان و کمک به آن‌ها در ابزار خشم و کاوش احساسات نهفته، ابزاري ضروري براي موفقيت در مدرسه و روابط دوستانه به آن‌ها مي‌دهيد که درنهايت به ايجاد روابط سالم و موفقيت در کار مي‌انجامد.
    منبع: Psychology

برچسب ها

ارسال دیدگاه